Pages

Wednesday, January 18, 2012

Dasar luar Amerika terhadap negara Islam sukar diubah

KUALA LUMPUR 18 Jan. - Seorang ahli akademik Amerika Syarikat hari ini berkata, bahawa dasar luar negaranya terhadap negara-negara Islam tidak akan berubah selagi wujud pengaruh Israel dalam sistem politik negara itu.

Prof. Emeritus Dr. W.Scott Thompson berkata, untuk beberapa tahun perbincangan mengenai isu-isu membabitkan Islam boleh diadakan secara rasional di negara itu tetapi menjadi semakin sukar dengan campur tangan Israel.

Beliau adalah dari Sekolah Undang-Undang dan Diplomasi, Universiti Tufts, Boston, Amerika Syarikat.

Beliau juga berkata, 64 peratus calon-calon parti Demokrat pada pilihan raya kebangsaan menerima sumbangan wang tunai secara langsung untuk berkempen dari banyak pertubuhan dan kumpulan berkaitan Yahudi, sambil menjelaskan ramai tidak sedar mengenai perkara itu.

"Kita tidak boleh menjangka hubungan Islam-Amerika yang sihat sehingga Amerika mengambil langkah pertama dan menunjukkan ia tidak boleh diarah-arahkan oleh pelobi dalaman,” katanya semasa menyampaikan ceramah berjudul “Amerika Syarikat dan Dunia Islam: Merangka Masa Depan Yang Mapan” pada Persidangan Antarabangsa pergerakan Moderat Global (ICGMM) di sini hari ini. - BERNAMA

No comments: