Pages

Friday, December 2, 2011

Saudi dituduh menindas

DUBAI: Amnesty International semalam menuduh Arab Saudi menjalankan kempen menindas terhadap penunjuk perasaan dan aktivis pembaharuan sejak Kebangkitan Arab meletus.

“Sembilan bulan lalu telah menyaksikan gelombang baru penindasan di Arab Saudi dengan pihak berkuasa bertindak menindas penunjuk perasaan dan aktivis pembaharuan atas alasan keselamatan,” kata kumpulan hak asasi manusia itu dalam kenyataan yang dikeluarkan semalam.


Pengarah Amnesty Asia Barat dan Afrika Utara, Philip Luther berkata, mereka yang menunjuk perasaan secara aman menjadi sasaran dalam usaha untuk menyekat pembaharuan di seluruh rantau itu.

“Meskipun, alasan yang diberikan untuk mewajarkan tindakan itu mungkin berbeza, pendekatan penindasan yang digunakan kerajaan Saudi mencetuskan kebimbangan, sama seperti yang mereka gunakan sejak sekian lama ke atas orang yang dituduh melakukan kesalahan keganasan,” katanya.


Arab Saudi terkecuali daripada kekacauan seperti yang melanda dunia Arab lain hingga menggulingkan pemimpin kuku besi di tiga negara, Tunisia, Mesir dan Libya.


Amnesty juga menuduh pihak berkuasa Saudi menahan beribu-ribu orang, sebahagian besarnya tanpa tuduhan atau perbicaraan, atas alasan yang ada kaitan dengan keganasan. “Penyeksaan dan layanan kejam dalam tahanan terus berleluasa,” kata kumpulan hak asasi yang berpusat di London itu. - AFP

myMetro | Saudi dituduh menindas:

'via Blog this'

No comments: