Pages

Saturday, December 31, 2011

Pasangan paling tua bercerai





2011/12/31

Lelaki 99 tahun marah jumpa surat bekas kekasih isteri curang

SARDINIA: Seorang lelaki Itali berusia 99 tahun memfailkan perceraian daripada isterinya berusia 96 tahun selepas menemui sepucuk surat isterinya berlaku curang 50 tahun lalu. 

Lelaki Rome berasal dari sini dikenali sebagai Antonio C yang berkahwin dengan isterinya selama 77 tahun, terjumpa surat yang dikirim bekas kekasih isterinya pada 1940 an, ketika dia menggeledah laci lama beberapa hari sebelum Krismas, lapor agensi berita ANSA kelmarin.
Apabila lelaki itu meminta penjelasan daripada isterinya dikenali sebagai Rosa C, isterinya mengaku curang namun akibat berasa bersalah beliau tidak mengambil langkah mencabar perceraian terbabit, kata ANSA. Pasangan itu memiliki lima anak, 12 cucu dan seorang cicit.
Sementara itu, akhbar The Telegraph melaporkan bahawa perkahwinan mereka memang sudah bermasalah sebelum penemuan surat cinta itu.Pasangan itu bertemu pada 1930 an apabila Antonio C berkhidmat sebagai pegawai muda di bandar asal isterinya di Naples. 

The Telegraph menyatakan Antonio C kini menjadi orang tertua di dunia bercerai. 

Pemegang rekod terakhir adalah pasangan dari British, Bertie dan Jessie Wood, keduaduanya berusia 98 tahun apabila berpisah pada 2009. 
-utusan

No comments: