Pages

Saturday, December 31, 2011

Korea Utara tidak akan berlembut dengan jiran

PYONGYANG: Korea Utara memberi amaran, mereka tidak akan berlembut dengan kerajaan Korea Selatan selepas kematian Kim Jong II.
Pyongyang berkata mereka akan menambah kekuatan pemimpin baru mereka, Kim Jong Un, anak kepada Kim Jong II yang dikenali dengan gelaran Pemimpin Hebat.
Ia gelaran yang pernah digunakan oleh ayahnya sebelum ini.

Suruhanjaya Pertahanan Negara Korea Utara berkata, negara itu tidak akan berurusan dengan Presiden Korea Selatan Lee Myung-bak, seorang konservatif yang menghentikan polisi “tidak mempunyai hubungan” terhadap Korea Selatan pada 2008.


Amaran keras itu turut menegaskan Korea Utara akan berpadu tenaga dengan Kim Jong Un.

Ia adalah satu amaran berterusan dalam langkah untuk meningkatkan personaliti Kim setelah kematian ayahnya pada 17 Disember lalu.

Kelmarin, Kim diangkat sebagai pemimpin tertinggi parti pemerintah, ketenteraan dan rakyat dalam satu perhimpunan terbesar pada hari terakhir berkabung kematian bapanya.

Dia turut mendapat sokongan daripada anggota kerajaan tertinggi.

Kim Jong Un, lewat 20-an, dikatakan masih muda dan kurang pengalaman dan pemerhati luar mempersoalkan kewibawaannya untuk memerintah negara yang sedang berunding mengenai program nuklear. - AFP 

No comments: