Pages

Friday, November 18, 2011

Terowong dadah ditemui di sempadan AS



SEORANG askar Amerika Syarikat (AS) meninjau sebuah terowong dadah di sempadan AS-Mexico di Tijuana kelmarin.


LOS ANGELES, Amerika Syarikat (AS) - Pihak berkuasa AS mengumumkan kelmarin sebuah terowong utama yang digunakan bagi tujuan penyeludupan dadah di sempadan AS-Mexico telah ditemui.

Susulan penemuan tersebut, anggota-anggota pihak berkuasa AS dan Mexico merampas sekurang-kurangnya 14 tan ganja dan menangkap dua orang yang memiliki terowong canggih itu.

Terowong itu bersambung dengan beberapa buah gudang di Tijuana, Mexico dan Otay Mesa, selatan California di sebelah AS.

Terowong sepanjang 365 meter itu yang dilengkapi bekalan elektrik dan pengudaraan ditemui pada Selasa lepas oleh pihak berkuasa San Diego selepas beberapa anggota melihat sebuah trak yang mencurigakan meninggalkan sebuah gudang di Otay Mesa.

"Kartel-kartel dadah tersilap apabila mereka percaya dapat mengelak daripada dikesan dengan menyeludup dadah di bawah tanah. Kami dapat mengesan terowong seperti ini dan menutupnya," kata seorang anggota pihak berkuasa, Derek Benner.

Operasi pada Selasa lepas bermula apabila polis lebuh raya menahan trak yang mencurigakan itu dan menemui tiga tan ganja.

Dua lelaki ditangkap dan satu waran dikeluarkan untuk menggeledah gudang berkenaan dengan pihak berkuasa menemui lagi 6.5 tan ganja lagi.

"Laluan terowong itu yang berukuran 1.2 meter kali 0.9 meter dilengkapi bekalan elektrik dan pengudaraan," tambah Benner.

Menurutnya, pihak berkuasa percaya terowong berkenaan siap dibina baru-baru ini.

Pihak berkuasa Mexico yang dimaklumkan oleh AS bertindak menyerbu sebuah gudang di bandar Tijuana dan menemui beberapa tan lagi ganja. - AFP

Kosmo! Online - Dunia:

'via Blog this'

No comments: