Pages

Tuesday, November 8, 2011

Graduan bawa kereta ayah seludup jemaah ke Makkah

JEDDAH: Seorang pemuda warga tempatan mendapat pendapatan sebanyak SR7,000 (RM 5,828) untuk menyeludup 15 jemaah haji haram ke bandar suci.

Ahmad Al-Kinani, seorang graduan universiti, memandu kereta ayahnya untuk menyeludup jemaah ke Mina, Jumaat lalu, sehari sebelum hari Wukuf, menurut akhbar Al-Eqtisadiah.

Dia berkata, dia membawa jemaah haram yang terdiri daripada warga tempatan dan asing, tiga kali pada hari itu.

Ahmad menggunakan kenderaan yang boleh melalui kawasan berbukit dengan cepat dan mudah.


“Saya cuba membawa mereka melalui tempat pemeriksaan dan jalan gurun tetapi dipaksa berpatah balik tiga kali. Tetapi, saya berjaya masuk ke Makkah melalui tempat pemeriksaan di jalan Makkah lama,” katanya.


Menurut Ahmad, rakannya yang menggalakkan dia mendapatkan wang melalui cara ini.

“Saya berbincang dengan ayah saya mengenai niat saya lebih daripada sekali. Dia tidak menggalakkan kerana risikonya besar dan payah untuk saya memandu di jalan berbukit. Saya bukan pakar seperti penyeludup yang ada banyak pengalaman membawa jemaah haji haram ke bandar suci,” katanya.

myMetro | Graduan bawa kereta ayah seludup jemaah ke Makkah:

'via Blog this'

No comments: