Pages

Tuesday, November 8, 2011

Derita lepas mati 5 minit

PASIR GUDANG: Seorang pemandu lori, Rosalan Seyes, 46, disahkan hidup semula hanya kira-kira lima minit selepas disahkan meninggal dunia di Hospital Sultan Ismail (HSI) di sini, dalam kejadian lima bulan lalu.

Bagaimanapun, berita gembira itu sebenarnya dugaan paling mencabar yang perlu dilalui keluarganya apabila diberitahu lelaki berkenaan lumpuh seluruh badan dan perlu menggunakan lampin pakai buang serta menyedut kahaknya setiap tiga jam sekali.


Isterinya, Roslaila Saru, 42, berkata pada mulanya doktor mengesahkan suaminya meninggal dunia, namun lima minit kemudian, doktor sama mengesahkan suaminya hidup semula selepas nadinya didapati berdenyut dalam kejadian lima bulan lalu.

“Kami gembira apabila diberitahu Rosalan hidup semula, namun sedih apabila diberitahu dia akan lumpuh buat selama-lamanya, menyebabkan saya terpaksa memikul tanggungjawab berat kerana bukan saja perlu menjaganya setiap masa malah menyara lima anak berusia antara 2 hingga 17 tahun.


“Sebelum jatuh sakit, suami bekerja sebagai pemandu lori sejak kira-kira tiga tahun dan kami juga mendapatkan pinjaman bank untuk membeli rumah ini demi masa depan anak.


“Tanpa diduga, radang tonsil yang dialami suami bertambah serius hingga mengakibatkan jangkitan kuman menyerang jantung dan organ lain.

“Biarpun mati hidup semula, suami yang dirawat di hospital selama dua bulan pulang ke rumah dalam keadaan hilang upaya termasuk tidak mampu bergerak, berbual mahupun makan,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Taman Kota Masai di sini, semalam. Roslaila berkata, buat masa ini, suaminya bergantung kepada susu disyorkan doktor berharga RM70 setin selama dua hingga tiga hari.


Menurutnya, keadaan itu menyebabkan keluarganya membelanjakan RM1,500 sebulan untuk membeli susu dan lampin pakai buang dewasa.

“Ketika suami dimasukkan ke wad selama dua bulan, kami bergantung kepada wang simpanan keluarga untuk membiayai kos persekolahan empat anak.


“Biarpun situasi dilalui saya amat perit, saya kerap memberi sokongan moral kepada anak terutama anak sulung, Ahfiffah, 17, yang bakal menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tahun ini supaya memberi tumpuan kepada pelajaran,” katanya.


Roslaila berkata, buat masa ini, dia masih tidak dapat bekerja kerana perlu menjaga suami sepanjang masa termasuk mengeluarkan kahak yang terkumpul di tekak lelaki terbabit setiap tiga jam sekali.


“Saya sudah membuat permohonan kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dan berharap, permohonan itu dipertimbang dan diluluskan secepat mungkin,” katanya yang menerima bantuan barangan keperluan harian bernilai RM1,000 daripada pengurusan Pasaraya Econsave Masai di sini, semalam.


Hadir menyampaikan bantuan itu, Pengurus Operasi Econsave Wilayah Selatan, Mas Imran Adam dan Pengurus Pasaraya Econsave Masai, J Shogi di kediaman keluarga berkenaan.

myMetro | Derita lepas mati 5 minit:

'via Blog this'

No comments: