Pages

Saturday, September 10, 2011

Ki-moon sokong negara Palestin





aktivis-aktivis Palestin mengadakan tunjuk perasaan sambil membawa sepanduk di tebing barat bagi menyerahkan surat kepada Ki-moon di ramallah, kelmarin. Palestin kelmarin melancarkan kempen rasmi untuk menjadi anggota ke-194 pbb pada 20 september ini. – Agensi


CANBERRA 9 Sept. – Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Ban Ki- moon (gambar) hari ini berkata, beliau menyokong sepenuhnya penubuhan sebuah negara Palestin merdeka.
Kenyataan beliau itu dibuat sehari selepas pemimpin Palestin melancarkan kempen untuk menjadi negara anggota badan dunia itu yang ke-194.
“Penubuhan sebuah negara Palestin yang merdeka dan berdaulat ‘telah lama tertangguh’ dan saya menyokong sepenuhnya usaha mereka untuk mendapatkan pengiktirafan ini daripada PBB,” kata Ki-moon kepada wartawan di Canberra.
Beliau bagaimanapun berkata, pengiktirafan sesebuah negara adalah sesuatu yang perlu diputuskan oleh negara anggota PBB.
“Pengiktirafan ini bukanlah sesuatu yang diputuskan oleh Setiausaha Agung. Saya akan serahkannya kepada negara anggota untuk memutuskan sama ada mahu mengiktiraf Palestin sebagai sebuah negara atau tidak,” ujar beliau.
Ki-moon yang kini berada di Australia sebagai sebahagian daripada lawatannya ke Pasifik, termasuk ke New Zealand, kepulauan Solomon dan Kirabati, turut menggesa supaya ‘rundingan bermakna’ diadakan untuk menyelesaikan isu ini.
Para pegawai dan aktivis Palestin semalam mengumumkan kempen yang diberi nama ‘Kempen Kebangsaan bagi Palestin: Negara 194’ sebagai sebahagian daripada usaha pembinaan sebuah negara pada 20 September ini, di mana Presiden Mahmoud Abbas dijangka menyerahkan permohonan rasmi kepada PBB untuk diterima sebagai negara anggota.
Namun Washington telah pun mengesahkan akan menghalang sebarang usaha Palestin untuk mendapatkan pengiktirafan sebagai sebuah negara di PBB. – AFP























No comments: