Pages

Saturday, September 10, 2011

Minal aidin walfaidzin hanya di Indonesia




BEBERAPA Pegawai Negeri Sipil (PNS) melakukan aktiviti 'halal bihalal' pada pagi Aidilfitri di halaman Pemerintah Kota Tangerang di Banten. Amalan ini dilakukan di seluruh Indonesia pada hari raya.


PALU - Ketua Majlis Ulama Indonesia Kota Palu, Sulawesi Tengah, KH Zainal Abidin berkata, tradisi yang biasa dilakukan oleh penduduk negara itu pada hari raya Aidilfitri iaitu 'halal bihalal' dan 'minal aidin walfaidzin' tidak dikenali di dunia lain, termasuk di negara-negara Arab.
Ini kerana, katanya, tradisi itu hanya diamalkan oleh penduduk Muslim di Indonesia.
"Tradisi 'halal bihalal' tidak dikenali di dunia lain termasuk di Arab Saudi. Hanya orang Indonesia yang menemukan dan mentradisikan kegiatan itu," kata Zainal Abidin dalam ceramahnya pada acara malam 'halal bihalal' di lapangan Watulemo, Palu, Sulawesi Tengah, baru-baru ini.
Zainal Abidin mengatakan, orang Arab sendiri tidak tahu makna perkataan 'halal bihalal' kerana perkataan tersebut tidak ada dalam struktur bahasa Arab.
Meskipun demikian, katanya, tradisi 'halal bihalal' banyak manfaatnya kerana ia menjadi salah satu jalan menuju penyelesaian masalah.
"Oleh sebab itu, kalau ada masalah, ia boleh diselesaikan dengan cara 'halal bihalal'," kata Ketua Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri (STAIN) Datokarama Palu itu.
Zainal juga menjelaskan, kalimat 'minal aidin walfaidzin' hanya dipopularkan di Indonesia.
Menurutnya, meskipun kalimat ini diambil daripada bahasa Arab, namun orang Arab sendiri tidak mengerti maksud 'minal aidin walfaidzin' tersebut.
Kalimat ini juga kata Zainal, tidak dikenali dalam struktur bahasa Arab. - ANTARA News

No comments: