Pages

Saturday, September 24, 2011

Keadilan dipersenda

NEW YORK: Denda dikenakan kepada wanita yang memakai niqab (purdah) yang dijatuhkan buat kali pertama oleh mahkamah Perancis, semalam adalah tindakan mempersendakan keadilan, kata Amnesty International.
Polis sudah mengeluarkan beberapa denda serta-merta sejak larangan pemakaian niqab dikuatkuasakan April lalu tetapi perbicaraan menyaksikan dua kes pertama apabila mahkamah mengenakan denda. Wanita Islam yang didenda pula berikrar untuk merayu kes itu ke Mahkamah Asasi Antarabangsa Eropah.

“Ia mempersendakan keadilan dan hari yang memalukan buat Perancis. Wanita terbabit dihukum kerana cara berpakaian yang mereka inginkan,” kata Timbalan Pengarah Amnesty International untuk Eropah dan Asia Tengah, John Dalhuisen. “Undang-undang sepatutnya melindungi hak wanita, tetapi pengharaman itu melanggar kebebasan mereka beragama,” katanya.

Mahkamah di utara Meaux mengarahkan Hind Ahmas,32, membayar 120 euro (RM504), manakala Najate Nait Ali, 36, didenda 80 euro (RM336). Bagaimanapun, dua wanita berkenaan tidak diarah mengambil kursus kewarganegaraan sebagaimana disarankan pendakwa raya. Perancis bukan satu-satunya negara yang melarang pemakaian purdah wanita Islam - Belgium dan beberapa bandar raya di Itali juga mempunyai undang-undang yang sama, manakala negara lain turut bercadang mengikut langkah sedemikian. Jadi, perbicaraan di mahkamah Eropah mungkin memberi kesan yang berbeza. Pihak berkuasa Perancis menganggarkan terdapat kira-kira 2,000 wanita daripada jumlah keseluruhan populasi umat Islam antara empat dan enam juta memakai purdah yang secara tradisinya dipakai wanita di dunia Arab dan Asia Selatan. - AFP

No comments: