Pages

Saturday, September 24, 2011

Dua beradik suspek bom Golok


LOKASI kejadian berdekatan Hotel Merlin yang menjadi sasaran bom pada 16 September lalu.

NARATHIWAT (Selatan Thailand) - Polis Thailand mengesahkan dua beradik bertanggungjawab memasang dan meletupkan bom di daerah Sungai Golok dalam kejadian pada 16 September lalu.
Ketua Polis Wilayah Narathiwat, Mejar Jeneral Chaitath Intanuchit (gambar) berkata, suspek tersebut ialah Suhaidi Rubaku, 26, dan abangnya, Roslan, 27.
Menurutnya, imej Suhaidi yang memiliki dua kerakyatan, Thailand dan Malaysia berjaya dirakam oleh sebuah kamera litar tertutup (CCTV) di Hotel Merlin yang turut terjejas akibat pengeboman itu.
"Selepas mendapatkan maklumat daripada 35 orang saksi dan rakaman CCTV, Suhaidi merupakan individu yang sangat dikehendaki polis manakala abangnya dipercayai turut bersubahat.
"Rakaman CCTV yang diperoleh jelas menunjukkan Suhaidi melintas di hadapan Hotel Merlin berulang kali dalam waktu yang singkat, sebelum meletakkan bom di sebelah hotel," katanya pada sidang akhbar di pejabatnya di sini kelmarin.
Chaitath menjelaskan pihaknya telah memaklumkan penglibatan Suhaidi kepada Polis Diraja Malaysia (PDRM) beberapa hari lalu kerana dia dipercayai berada di Malaysia ekoran memiliki MyKad tetapi menggunakan nama lain.

KEJADIAN letupan bom di Golok baru-baru ini menyebabkan pihak tentera Thailand memperketatkan kawalan di sempadan negara itu semalam.



 Tambahnya, kedua-dua suspek berasal dari Mukim Peluru, Sungai Padi di sini merupakan rakan kepada tiga lelaki yang ditahan polis Kelantan pada 14 Disember 2009 di Pasir Mas kerana terlibat menghasilkan bahan letupan termasuk bom.
Jelas beliau, kedua-dua suspek yang merupakan pengedar dadah antarabangsa diisytiharkan sebagai penjenayah berbahaya memandangkan mereka turut terlibat dalam pengeboman lain di daerah Golok pada 21 Ogos dan 6 September 2009.
Dalam kejadian kira-kira pukul 7.30 petang 16 September lalu, empat rakyat Malaysia maut manakala 14 lagi cedera dalam tiga letupan bom di kawasan hiburan Jalan Charoen Khet di sempadan Thailand.
Chaitath berkata, pengeboman tersebut merupakan tindak balas Suhaidi dan abangnya selepas pihak berkuasa Thailand merampas pil kuda, wang tunai, senjata api dan emas milik mereka dua hari sebelum itu yang berjumlah kira-kira RM800,000.

No comments: