Pages

Saturday, September 24, 2011

Serpihan satelit NASA mungkin ke Kanada, Afrika, Australia

WASHINGTON: Serpihan angkasa terbesar dalam masa 30 tahun dijadual mencecah bumi dan antara kawasan yang dilintasinya termasuk Kanada, Australia dan Afrika, menurut NASA hari ini.

Ini berikutan kegagalan satelit Amerika Syarikat - Upper Atmosphere Research Satellite (UARS)- yang mempunyai 26 bahagian dijangka akan memasuki semula ruang angkasa bumi tetapi NASA menegaskan ia hanya membabitkan risiko yang kecil.
Data terkini NASA menunjukkan serpihan satelit yang akan memasuki semula ruang bumi antara jam 11 malam Jumaat (0300 GMT Sabtu) dan 3 pagi Sabtu (0700 GMT).
“Dalam tempoh masa itu, satelit berkenaan akan melintasi Kanada, Afrika dan Australia serta melepasi lautan luas di Pasifik, Atlantik and India.

"Risiko terhadap orang awam adalah amat-amat kecil," kata NASA.

NASA berkata, berat serpihan satelit yang akan melepasi ruang angkasa bumi itu dengan terkecil satu kilogram dan sehingga 158 kilogram, dengan serpihannya boleh melayang di angkasa sejauh 800 kilometer.

Satelit yang gagal dan terawang-awang itu gagal dikesan lokasi sebenarnya dan peratusannya mendarat di laut adalah 70 peratus.
“Dalam tempoh lebih 50 sejarah progran angkasa lepas, belum ada lagi menusia yang cedera akibat terkena serpihan angkasa ketika memasuki semula ruang bumi," kata saintis orbit NASA, Mark Matney. - AFP 

No comments: