Pages

Tuesday, July 5, 2011

Rais menang kes saman penulis blog





AMIZUDIN (kanan) bersama peguamnya hadir di Mahkamah Jalan Duta, semalam.
AMIZUDIN (kanan) bersama peguamnya hadir di Mahkamah Jalan Duta, semalam.

Hakim putuskan ahli PKR bersalah papar artikel fitnah

KUALA LUMPUR: Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim semalam menang saman fitnah terhadap seorang penulis blog berhubung artikel memfitnahnya yang dipaparkan dalam satu blog.
Hakim Mahkamah Tinggi, Datin Zabariah Mohd Yusof memutuskan penulis blog, Amizudin Ahmat, 42, didapati bersalah memfitnah Rais.
“Selepas mendengar keterangan dan hujah peguam yang mewakili plaintif dan defendan, saya tidak mempunyai pilihan selain mendapati defendan bersalah melakukan fitnah,” katanya.

Hakim Zabariah menetapkan hari ini untuk mendengar hujahan kedua-dua pihak berhubung nilai ganti rugi.

Pada 31 Januari lalu, Rais memfailkan saman terhadap Amizudin yang juga anggota jawatankuasa sayap Pemuda Parti Keadilan Rakyat (PKR), berhubung artikel yang diterbitkan dalam blog Amizudin, sharpshooterblogger.blogspot.com berserta gambar Rais, pada atau sekitar 28 Disember tahun lalu.

Rais, 69, dalam pernyataan tuntutannya berkata seluruh artikel dalam bahasa Melayu itu berniat jahat memfitnahnya dan perkataan dalam artikel bermaksud dan/atau difahamkan membawa maksud yang beliau bersalah melakukan kesalahan serius iaitu merogol dan mampu membunuh pembantu rumahnya dari Indonesia.
Rais yang juga Ahli Parlimen Jelebu menafikan tuduhan itu selepas penulis blog menamakannya.

Susulan itu, seorang wanita yang pernah bekerja sebagai pembantu rumah selama lapan tahun dengan Rais dilaporkan oleh portal berita Indonesia menafikan yang dirinya diberi layanan buruk atau dirogol majikannya.

Selepas keputusan itu, Rais yang hadir bersama isterinya, Datin Seri Masnah Rais, memberitahu beliau mempunyai keyakinan terhadap sistem kehakiman negara.

Rais berkata, beliau membawa kes itu ke mahkamah bagi membersihkan nama, keluarganya dan juga reputasi kerajaan.

Beliau turut mengucapkan terima kasih kepada isteri dan keluarganya yang sentiasa memberikan sokongan kepadanya. – BERNAMA Berita Harian Online | Rais menang kes saman penulis blog

No comments: