Pages

Tuesday, July 5, 2011

Paip gas ke Israel meletup

SEBATANG paip gas ke Israel meletup di Bir al-Abd, Mesir semalam.


BAITULMUQADDIS - Seorang pegawai Israel semalam menolak kebimbangan bahawa bekalan bahan api terputus selepas satu serangan bom ke atas paip gas Mesir menyebabkan penyaluran gas ke negara Yahudi berkenaan terhenti untuk kali ketiga sejak Februari lalu.

"Pada masa ini tiada bekalan gas dari Mesir," kata pegawai itu yang merupakan jurucakap Kementerian Infrastruktur Nasional, Maya Etzioni.

"Bagaimanapun, kami (Israel) sentiasa bersedia dengan penyelesaian alternatif, bekalan alternatif. Terdapat gas dari Yam Thetis," katanya yang merujuk kepada bekalan gas di pesisir pantai Israel.

Mesir menyalurkan sekitar 40 peratus bekalan gas asli Israel yang digunakan untuk menghasilkan kuasa elektrik.

Selepas serangan pada Februari lalu, Israel membenarkan stesen jana kuasa elektrik menggunakan petrol atau arang batu sebagai bahan api untuk mengelakkan bekalan elektrik terganggu.

Pasukan keselamatan Israel menyatakan, pihaknya menerima maklumat perisikan sekitar sepuluh hari lalu bahawa sebuah kumpulan jihad merancang untuk menyerang saluran paip di Semenanjung Sinai Mesir.

Namun, ia memberitahu, masih terlalu awal untuk menuding jari ke arah kumpulan berkenaan bertanggungjawab melakukan serangan semalam itu. - AFP

Kosmo! Online - Dunia

No comments: