Pages

Wednesday, June 8, 2011

Tentera Yaman bertempur dengan militan al-Qaeda


ADEN 7 Jun - Sekurang-kurangnya 25 orang termasuk sembilan askar terbunuh dalam pertempuran sengit antara tentera Yemen dengan militan al-Qaeda di jalan masuk ke bandar Zinjibar, selatan negara ini.

Pertempuran itu meletus malam tadi apabila askar mara ke Zinjibar, ibu kota wilayah Abyan, dalam operasi untuk menggempur militan al-Qaeda yang menawan hampir seluruh bandar itu pada 29 Mei lalu.
Seorang pegawai tentera berkata, sembilan askar maut dan sekurang-kurangnya 10 lagi cedera dalam pertempuran itu, sementara seorang pekerja perubatan melaporkan 'hospital al-Razi di bandar Jaar yang berhampiran menerima mayat enam anggota al-Qaeda dan empat militan yang cedera'.
Kedua-dua pihak berbalas-balas tembakan mesingan, meriam dan mortar, kata sumber tentera yang menambah, puak militan itu akan terus diperangi sehingga Zinjibar bebas daripada cengkaman mereka.
Komander tentera semalam berkata, tiga briged dikerahkan ke bandar tersebut dari wilayah Aden dan Lahij.
Kata mereka, askar sudah bersedia untuk memasuki Zinjibar bagi menamatkan kepungan militan ke atas sebuah pangkalan tentera di bandar itu. - AFP
Utusan Malaysia Online - Luar Negara

No comments: