Pages

Wednesday, May 25, 2011

Dua rod reaktor Fukushima lebur


TEPCO sahkan kemusnahan akibat tsunami gempa


TOKYO: Tokyo Electric Power Co (TEPCO) mengesahkan rod bahan api di dua lagi reaktornya lebur akibat gempa bumi dan tsunami Mac lalu di tengah kebimbangan bahan radioaktif bocor dan mengancam penduduk Jepun.
Pengendali loji jana kuasa nuklear itu berkata, batang rod bahan api di tiga reaktor loji jana kuasa Daiichi Fukushima lebur pada awal krisis akibat malapetaka 11 Mac lalu.
Kerajaan dan pakar luar sebelum ini berkata, rod bahan api di tiga daripada enam reaktor loji itu kemungkinan lebur pada awal krisis, namun pembekal kuasa itu hanya mengesahkan hanya reaktor No 1 lebur.

Bagaimanapun, TEPCO mengakui satu kajian sejak awal bulan ini memutuskan reaktor 2 dan 3 juga lebur.

Penemuan itu, yang dilaporkan kepada agensi keselamatan nuklear Jepun, mewakili sebahagian usaha menjelaskan bagaimana kejadian di Fukushima tidak terkawal sejak awal lagi.

Juga semalam, kerajaan melantik Yotaro Hatamura, profesor Universiti Tokyo dalam bidang kejuruteraan yang mengkaji kegagalan sistem dan reka bentuk, mengetuai satu jawatankuasa yang akan menyiasat pengurusan krisis nuklear.
Tindakan itu diambil ketika sepasukan penyiasat dari Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA) memulakan lawatan dua minggu ke Jepun untuk menyediakan laporan kepada agensi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bulan depan.

Sesetengah penganalisis berkata, kelewatan dalam mengesahkan peleburan di Fukushima menunjukkan bahawa TEPCO bimbang keadaan menjadi huru hara dengan mendedahkan kejadian lebih awal awal.

“Kini penduduk sudah biasa. Tiada apa dapat diselesaikan, namun perniagaan diteruskan seperti biasa di Tokyo,” kata Koichi Nakano, profesor sains politik di Universiti Sophia, di sini.

Nakano berkata, dengan mendedahkan keadaan lebur itu TEPCO mungkin berharap berita itu akan memberi impak yang kurang. – Reuters
Berita Harian Online | Dua rod reaktor Fukushima lebur

No comments: