Pages

Friday, April 22, 2011

Mahkamah arah nama Mubarak, isteri dimansuh


KAHERAH: Sebuah mahkamah di sini mengarahkan supaya nama bekas Presiden negara itu Hosni Mubarak dan isterinya Suzzane dimansuhkan dari semua tempat awam, lapor agensi berita MENA. 


Hakim Mohammed Hassan Omar berkata nama Mubarak dan Suzzane akan ‘dipadamkan’ di medan awam, jalan perpustakaan dan semua institusi awam di seluruh negara.
Sementara itu Mubarak kini disahkan secara klinikal menghidap kemurungan teruk dan hanya menghabiskan masa seharian dengan berbaring di katil hospital, kata pegawai tertinggi Mesir.
Pegawai rasmi memberitahu Fox News kelmarin, pemerintah kuku besi yang digulingkan itu masih berada di hospital di resort Laut Merah, Sharm el-Sheik, bercanggah dengan laporan awal yang mengatakan beliau sudah dipindahkan ke hospital tentera di Kaherah. 

“ Beliau akan ke Kaherah sebaik saja mampu menaiki helikopter,” kata pegawai rasmi. 

Doktor berkata Mubarak, 82, menghabiskan masa seharian di katil sambil ditemani isterinya, Suzanne dan hanya menjamah sedikit makanan. 

Beliau dimasukkan ke hospital selepas dilaporkan mengalami masalah tekanan jantung ketika disoal siasat pihak polis minggu lalu. 
Tiada dakwaan rasmi yang difailkan terhadapnya. 

Doktor yang dituduh merakam gambar Mubarak menggunakan telefon bimbit sudah dipindahkan daripada merawat beliau, katanya. 

Sekurang-kurang 846 warga Mesir terbunuh sepanjang tempoh tiga minggu kebangkitan popular yang menjatuhkan Mubarak, menurut hasil kajian yang dijalankan kerajaan. – AFP , kosmo

No comments: