Pages

Thursday, March 31, 2011

Sebuah lagi loji nuklear terbakar



TOKYO - Krisis nuklear Jepun semakin buruk apabila asap tebal dapat dilihat di sebuah lagi loji nuklear di timur laut Jepun, semalam.

Menurut pengendali loji, Tokyo Electric Power (Tepco), asap dikesan di reaktor No.1 di loji Fukushima Daini tetapi dilaporkan keadaan kembali reda, sejam selepas kejadian itu berlaku.

Loji nuklear Fukushima Daini terletak kira-kira 10 kilometer dari loji Fukushima Daiichi yang rosak teruk dalam kejadian gempa bumi dan tsunami, awal bulan ini.

Kegagalan sistem penyejukan turut dikesan di loji Fukushima Daini dan penduduk yang tinggal dalam lingkungan 10 kilometer dari loji itu diarah berpindah dengan segera.

Sementara itu, kerajaan Jepun akan meningkatkan piawai keselamatan untuk loji nuklear di negara itu.

Pengumuman itu dibuat selepas paras plutonium dalam air laut di sekitar loji itu meningkat kepada 3,355 kali ganda melebihi had undang-undang, sekali gus membuktikan berlaku kebocoran reaktor.

Menurut Kementerian Perdagangan Jepun, pemeriksaan menyeluruh akan dibuat di loji Fukushima Daiichi yang rosak selepas gempa sekuat 9.0 pada skala Richter melanda Jepun, 11 Mac lalu.

"Kerajaan harus mempertimbang semula dasar tenaga Jepun dengan memfokuskan kepada potensi tenaga suria," menurut kenyataan kementerian itu.

Jepun turut mempertimbang untuk menutup loji yang musnah menggunakan fabrik khas untuk menyekat penyebaran radiasi.

Sementara itu, radiasi pada tahap berisiko rendah turut dikesan di Amerika Syarikat, Britain, Iceland, Switzerland, Korea Selatan, Filipina dan China.

1 comment:

mcm ni lah said...

tak habis2 lagi krisis nuklear jepun ni