Pages

Thursday, March 31, 2011

Kena ikat perut


YAMAGATA: Penduduk di Yonezawa, di sini sukar mendapatkan keperluan harian termasuk makanan dan bekalan minyak petrol, diesel atau gasolin hingga terpaksa ke bandar lain mendapatkan bekalan.
Pengurus Bahagian Inovasi Marusada Co Ltd, Mahathir Mohammad Rafie, berkata barangan makanan seperti sayur, roti dan susu sukar diperoleh selama dua minggu selepas kejadian gempa dan tsunami berlaku.

Menurutnya, penduduk terpaksa ke bandar lain kira-kira 100 kilometer atau dua jam perjalanan hanya untuk mendapatkan sayur dan roti, namun itu juga terpaksa mengambil kira bekalan petrol.

“Di sini kekurangan minyak, selepas tragedi itu memang sukar mendapatkan petrol. Namun ketika ini keadaan semakin pulih dan setiap kali bekalan minyak tiba, penduduk akan beratur untuk membelinya.

“Kebiasaannya bekalan disalurkan tidak banyak, sekejap saja habis. Inilah yang kami terpaksa hadapi,” katanya.

Sementara itu, pelajar jurusan kejuruteraan elektrik dan elektronik, Mohammad Hanis Shahabudin, 22, berkata selain masalah kekurangan bekalan makanan, mereka di sini juga kesejukan apabila tiada minyak gasolin untuk alat pemanas.

“Cuaca dan suhu di sini tidak menentu selepas bencana gempa dan tsunami, kadang-kadang salji turun dengan lebat dan suhu menjadi terlalu sejuk, alat pemanas kami tidak boleh digunakan kerana tiada minyak.

“Sejak dua minggu lalu kami terpaksa mengikat perut dengan hanya makan telur saja kerana bekalan makanan tiada dan untuk ke pasar raya terdekat mengambil kira-kira dua jam perjalanan,” katanya.

No comments: