Pages

Thursday, March 31, 2011

Russia bantah Barat bekal senjata kepada pemberontak


MOSCOW: Menteri Luar Russia, Sergei Lavrov berkata semalam, negaranya percaya kuasa asing tidak mempunyai hak untuk membekalkan senjata kepada pemberontak Libya menerusi resolusi yang diluluskan Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.
“Menteri Luar Perancis baru-baru ini berkata negaranya bersedia berbincang dengan rakan sekutunya untuk membekalkan senjata kepada pemberontak Libya,” kata Lavrov, merujuk kepada persidangan London kelmarin.

“Sejurus selepas itu, Setiausaha Agung Nato, Fogh Rasmussen berkata operasi di Libya dilakukan untuk melindungi penduduknya, bukan untuk melengkapkan mereka dengan senjata. Kami amat bersetuju dengan Setiausaha Agung Nato itu,” kata Lavrov.

Alain Juppe berkata pada mesyuarat berkenaan, negaranya bersedia berbincang untuk membekalkan senjata bagi membantu pemberontak Libya menentang tentera Gaddafi.

Setiausaha Amerika Syarikat, Hillary Clinton berkata, isu itu tidak dibincangkan di London sambil menegaskan, takrifan Washington berhubung ketetapan 1973 Majlis Keselamatan PBB ‘mengatasi larangan mutlak mengenai senjata kepada sesiapa di Libya.’ Dalam pada itu, Lavrov mengulangi, Russia percaya sudah tiba masanya untuk Gaddafi meletakkan jawatan dan membenarkan rakyat itu menentukan bentuk baru kerajaan negara itu. - AP

No comments: