Pages

Tuesday, March 29, 2011

Pemberontak Libya terus mara



 PENENTANG Gaddafi lalu dekat senjata pelancar roket askar kerajaan yang terbakar di Ras Lanuf.

PENENTANG Gaddafi lalu dekat senjata pelancar roket askar kerajaan yang terbakar di Ras Lanuf.
BIN JAWAD: Penentang pemimpin Libya, Muammar Gaddafi mara ke tempat kelahiran pemimpin mereka di Sirte semalam, dengan menaiki trak pikap yang dilengkapi dengan mesingan, selain merancang untuk terus ke ibu negara, Tripoli. 


Russia mengkritik serangan udara diketuai Barat yang membawa Libya kepada konflik sambil menyifatkan ia membawa kepada satu perang saudara dan melanggar syarat resolusi Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).
Qatar menjadi negara Arab pertama mengiktiraf pemisah yang kini memasuki minggu keenam menentang pemerintahan Gaddafi selama 41 tahun, sebagai wakil tunggal sah penduduk Libya.
Stesen Al Jazeera kemudian melaporkan, pemisah merampas bandar Nawfaliyah dari tentera yang setia kepada Gaddafi sebelum meneruskan kemaraan ke barat dan menawan Sirte manakala agensi lain melaporkan kota berkenaan masih dalam kawalan tentera. 


Dengan bantuan serangan udara tentera Barat terhadap tentera Gaddafi, pemberontak kembali mengawal terminal minyak utama di timur bagi negara anggota OPEC terbabit. 


“Kami mahu ke Sirte hari ini. Saya tidak tahu sekiranya ia akan berlaku,” kata seorang pemisah, Marjai Agouri ketika beliau menunggu bersama 100 yang lain di luar Bin Jawad bersama tiga pelbagai pelancar roket, enam senjata anti pesawat udara dan kira-kira sedozen trak pikap dilengkapi dengan mesingan. 


Seorang wartawan agensi berita yang berada kira-kira 15 kilometer ke barat Bin Jawad dalam perjalanan ke Nawfaliyah mendengar satu letupan bom di jalan. 
“Ini adalah barisan depan. Tentera berhenti di hadapan sana, kami berhenti di sini,” kata Mohammed al-Turki, 21, seorang pejuang di satu pusat pemeriksaan pemisah, memberitahu Reuters sambil menunjuk ke arah jalan di mana kedengaran bunyi letupan. 


Serangan udara diketuai tentera Barat bermula 19 Mac lalu, kira-kira dua hari selepas Majlis Keselamatan PBB meluluskan ‘semua langkah perlu’ untuk melindungi penduduk awam dari tentera Gaddafi. 


Tetapi misi terbabit berhadapan dengan persoalan dari pengkritik mengenai skop dan sasarannya termasuk sejauh mana ia akan memihak kepada pemisah atau sama ada ia mensasarkan Gaddafi sendiri. 


Russia yang berkecuali dalam undian PBB berkata, serangan Barat terhadap tentera Gaddafi menambahkan lagi kemaraan pemisah. 


“Kami menyifatkan campur tangan NATO sebagai tidak mematuhi resolusi Majlis Keselamatan PBB,” kata Menteri Luar, Sergei Lavrov pada sidang media. – Reuters/Agensi 

No comments: