Pages

Monday, February 28, 2011

Situasi memuncak di Libya



TRIPOLI 27 Feb. - Penduduk di ibu negara Libya berkurung ketakutan di rumah hari ini ketika Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama mengalihkan perhatian kepada pertumpahan darah di negara ini dengan menggesa pemimpin Libya, Muammar Gadaffi 'meletak jawatan sekarang'.
Di Misrata, bandar ketiga terbesar yang jatuh ke tangan pembangkang dalam pertempuran berdarah sepanjang beberapa hari lalu, helikopter milik rejim menembak penduduk yang berkabung di majlis pengkebumian, lapor saksi kepada AFP.
Bunyi tembakan senjata berat turut kedengaran ketika saksi menghubungi AFP memaklumkan seorang lelaki ditembak ketika mahu memasuki masjid di upacara berkabung itu dengan tembakan turut disasarkan ke bangunan stesen radio pembangkang.
Negara-negara Barat pula bertindak menutup kedutaan dan memanggil pulang kakitangan diplomatik mereka ketika Britain mengumumkan penghantaran pesawat tentera untuk memindahkan lebih 150 rakyatnya yang terperangkap di khemah-khemah di padang pasir selepas menerima kecaman berhubung usaha perpindahan.
Sementara itu, bekas Menteri Kehakiman Libya, Mustafa Abdel Jalil mengumumkan beliau sedang membentuk kerajaan peralihan untuk menggantikan rejim Gaddafi yang kini hanya menguasai beberapa kawasan barat Libya, di sekeliling ibu negara Tripoli dan beberapa kawasan kubu kuat di selatan negara ini yang kering kontang, menurut saksi.
Abdel Jalil berkata, pentadbiran baru itu akan melibatkan komander tentera biasa yang kebanyakannya beralih menyokong pembangkang dan akan membuka jalan kepada pilihan raya yang adil dan bebas dalam tempoh tiga bulan.
"Kerajaan kebangsaan kami melibatkan tentera dan orang awam. Ia akan memerintah tidak lebih daripada tiga bulan dan selepas itu pilihan raya bebas dan adil akan diadakan bagi membolehkan rakyat memilih pemimpin mereka," katanya kepada wartawan di Al-Baida, kawasan kubu kuat pembangkang.
Penunjuk perasaan setakat ini telah menguasai kebanyakan bahagian timur Libya dan semakin hampir ke ibu negara Tripoli, di mana penyokong setia Gaddafi diarahkan menembak penunjuk perasaan pada lingkungan pandangan mata, lapor saksi.
Di Tripoli, kereta kebal dan semua kenderaan dipandu oleh penyokong rejim mengawal hampir semua jalan-jalan di ibu negara itu.
Britain, AS dan Kanada telah menutup pejabat kedutaan mereka di Tripoli, manakala Perancis menggantung operasi kedutaan mereka di negara itu.
Menurut Menteri Pertahanan Britain, Liam Fox, dua pesawat pengangkut tentera, C130 Hercules telah memasuki kawasan pedalaman untuk memindahkan 150 rakyatnya yang terperangkap di selatan negara itu.
Beberapa negara asing lain turut bergelut membawa keluar rakyat masing-masing ekoran keadaan yang semakin runcing di Libya dengan disifatkan oleh mangsa yang dibawa keluar sebagai 'situasi dahsyat'.
Ramai yang dibawa keluar dari Libya menggunakan darat dengan lebih 38,000 orang dipindahkan melalui Ras Jedir, kawasan bersempadan dengan Tunisia. - AFP
Utusan Malaysia Online - Luar Negara

No comments: