Pages

Thursday, February 24, 2011

Bahrain bebas banduan politik



Penunjuk perasaan antikerajaan menjulang seorang tahanan yang diberi pengampunan oleh Raja Bahrain Hamad bin Isa al-Khalifa selepas dia dibebaskan dari tahanan di Dataran Mutiara, Manama, semalam. – REUTERS


MANAMA 23 Feb. – Bahrain hari ini membebaskan banduan dan tahanan politik termasuk 23 yang didakwa terlibat untuk menyingkirkan pemerintahan monarki pimpinan golongan Sunah di negara ini, kata seorang pemimpin pembangkang Syiah.
“Ini satu langkah yang bagus,” kata Ibrahim Mattar daripada parti utama Syiah, Wefaq kepada Reuters dengan menyatakan bahawa lebih 100 banduan telah dibebaskan sebelum subuh.
Tambahnya, mereka yang dibebaskan termasuklah 21 pesalah yang melakukan jenayah biasa.
Pembebasan tahanan politik merupakan tuntutan utama penunjuk perasaan yang mahukan pembaharuan politik di Bahrain, yang menyaksikan tujuh orang maut sementara beratus-ratus yang lain cedera dalam bantahan jalanan pada minggu lalu.
“Membenarkan orang ramai menjalankan protes dan membebaskan tahanan adalah satu langkah yang bagus.
“Pihak pembangkang kini menanti keluarga diraja menerima prinsip monarki Perlembagaan sebelum mereka ingin memulakan dialog,” kata Mattar.
Jelasnya, apa yang pembangkang perlukan kini adalah inisiatif kepada pembaharuan politik kerana sehingga kini Raja Bahrain, Hamad bin Issa al-Khalifa masih belum menjanjikan apa-apa. – REUTERS

No comments: