Pages

Friday, December 10, 2010

Manfaat Selawat



Di antara manfaat itu adalah:

1. Selawat merupakan bentuk kataatan kepada perintah Allah s.w.t.

Maka makin banyak salawat yang kita berikan kepada Nabi Muhammad salallahu alayhi wasalam, baik ketika kita memperingati Mawli Nabi Muhammad salallahu alayhi wasalam, maka makin banyak ketaatan dan cinta kita kepada Allah swt.

2. Mendapatkan sepuluh kali selawat dari Allah bagi yang berselawat sekali (1x) untuk beliau s.w.t. apabila satu salawat saja mendapat ganjaran 10x lipat dari Allah swt maka bagaimana bila kita salawat kepada Nabi saw sebanyak yg kita mampu berikan kepada kecintaan kita semua Nabi saw.


Maka dikatakan,” orang yang pertama mendapat syafaatku pertama kali adalah orang yg paling banyak bersalawat kepadaku, yg kedua adalah yg kedua terbanyak dst”. Maka perbanyaklah salawat kepada baginda Nabi saw. Jangan takut berlebihan bersalawat kepada Nabi saw, krn kita bukanlah umat nasrani yang menuhankan Isa as. Tak ada satupun umat nabi saw yg bersalawat banyak yg menganggap Nabi saw adalah Tuhan. Jangan kawatir utk bersalawat sebanyak mungkin, dengan segala pujian yg indah. salawat seperti dalam quran ataupun salawat yg dibuat oleh para Wali Allah seperti salawat Dalail Khairat, Salawat Barzanji, Salawat Diba, Salawat Simtud Duror dll. Para murid2 habaib merekalah yg terbanyak bersalawat kepada baginda Nabi saw sebagai bukti kecintaan mereka.

3. Diharapkan dikabulkannya doa apabila didahului dengan selawat tersebut.

Demikianah, makin banyak salawat maka doa makin cepat terkabul.

4. Selawat merupakan sebab mendapatkan syafaat dari Nabi s.a.w. jika ketika mengucapkan selawat diiringi dengan permohonan wasilah (darjat yang tinggi di syurga) untuk beliau s.a.w..

Ini benar sekali, maka siapa yg terbanyak salawat maka akan terbanyak mendapatkan syafaat Nabi saw

5. Selawat merupakan sebab diampuninya dosa-dosa.

Mohonlah ampun dengan istigfar dan kemudian salawat, inilah dua perpaduan yg menyebabkan dosa mudah diampuni krn Allah sangat mencintai Nabi Muhammad saw.

6. Selawat merupakan sebab sehingga Nabi menjawab orang yang mengucapkan selawat dan salam kepadanya. Semoga Selawat dan salam dilimpahkan oleh Allah s.w.t. kepada Nabi yang mulia ini.

Maka Nabi saw akan bersaksi kepada mereka yang banyak mengirimkan salwat kepada beliau saw. Jangan takut menghadiri salawat dalam Mawlid Nabi saw, silahkan datang dan bersalawatlah, inilah kesempatan yg sangat indah utk mnegucapkan salawat berjamaah dan berlama2.

No comments: