Pages

Friday, December 10, 2010

Israel lancar serangan udara ke Gaza




2010/12/10

SEORANG kanak-kanak Palestin melihat kemusnahan di Gaza akibat serangan udara tentera Israel.
SEORANG kanak-kanak Palestin melihat kemusnahan di Gaza akibat serangan udara tentera Israel.
GAZA: Israel melancarkan serangan udara ke atas Semenanjung Gaza semalam, beberapa jam selepas roket dilepaskan pejuang Palestin mencederakan seorang lelaki tempatan di kawasan pertanian berhampiran sempadan antara dua jajahan, kata tentera. 

Seorang jurucakap tentera Israel berkata serangan itu disasarkan di tiga tempat berbeza di Semenanjung Gaza, dua daripadanya disahkan pejuang Palestin tapak yang digunakan untuk latihan mereka. Tiada kemalangan jiwa dilaporkan.
Pejuang Palestin melepaskan kira-kira lima meriam lewat kelmarin dan serpihan satu daripadanya mencederakan seorang lelaki. Mangsa dibawa oleh helikopter ke sebuah hospital di Beersheba, namun kecederaannya tidak mengancam nyawa, kata jurucakap itu.Lelaki itu adalah mangsa pertama akibat serangan roket dilepaskan pejuang Gaza ke Israel sejak Mac lalu apabila seorang buruh tani dari Thailand terbunuh apabila terkena bedilan. 

Pejuang di jajahan perairan yang diperintah Hamas secara kerap melepaskan roket menyeberangi sempadan dan meriam ke arah Israel yang jarang menyebabkan kematian. 

Israel menggunakan serangan kereta kebal atau udara ke atas sasaran pejuang dan terowong yang digunakan untuk menyeludup barangan dan senjata ke dalam jajahan dikepung dari Mesir. – REUTERS 

No comments: