Pages

Tuesday, November 2, 2010

Wanita tak boleh jadi juruwang





2010/11/02

Ulama Arab Saudi keluarkan fatwa 

RIYADH: Majlis Ulama Arab Saudi dilaporkan meluluskan fatwa yang melarang wanita menjadi juruwang atau terbabit dalam aktiviti perniagaan kerana ia melanggar sekatan terhadap percampuran lelaki dan wanita di negara terbabit.
Anggota jawatankuasa itu berkata, mereka menjelaskan dalam keputusan berkenaan kelmarin bahawa percampuran antara jantina adalah dilarang dan wanita tidak sepatutnya bekerja di tempat mereka akan menemui lelaki.
Keputusan itu dikeluarkan selepas seorang penceramah konservatif dibidas Ogos lalu kerana melanggar sekatan kerajaan terhadap perbuatan mengeluarkan fatwa apabila menggesa orang ramai memboikot pasar raya yang mengambil wanita sebagai juruwang. 

Pemimpin Arab Saudi, Raja Abdullah cuba mengurangkan ideologi terlampau konservatif sebagai usaha beliau untuk memodenkan negara terbabit. Tetapi, usahanya dicabar oleh ulama berpengaruh yang memainkan peranan penting di negara itu. 

Beberapa reaksi di laman web menunjukkan umumnya penduduk awam tidak menyokong keputusan ulama berkenaan. 

Seorang warga tempatan memperkenalkan diri sebagai Emad memberi ulasan sinis dengan berkata: “Keputusan itu bagus kerana tiada lagi pengemis wanita di tepi jalan, tiada lagi amah, tiada lagi kedai mengambil wanita sebagai pekerja kerana mereka akan bertemu lelaki.” 
Hantar saja semua wanita ke sebuah pulau tanpa penghuni kerana mereka pasti tidak akan berjumpa lelaki, katanya lagi. 

Seorang lagi pengulas, Amina menyifatkan anggota majlis berkenaan sebagai golongan ‘pelampau lelaki.’ 

“Di seluruh dunia khususnya di Barat, wanita boleh hidup bebas mengikut hak yang diberi tuhan kecuali di dunia Islam dan khususnya di Arab Saudi. – Agensi 
“Wanita ada di mana-mana saja dan lebih baik daripada lelaki dalam pekerjaan. Mungkin itulah sebabnya mereka risau,” katanya. 

Seorang lagi pengulas ialah Hazem Abussaud yang berkata: “Membuat keputusan memang mudah. Jika tokoh itu serius, mereka boleh beri wang gaji sendiri untuk wanita yang menganggur sedangkan golongan itu hanya mahu bekerja bagi mencari nafkah halal?”. 

Anggota Majlis Ulama Saudi yang dilantik Raja untuk penggal empat tahun, sebelum ini pernah dikritik kerana mengeluarkan fatwa yang dianggap tidak sejajar dengan keperluan moden. 

Kerajaan biasanya tidak campur tangan apabila fatwa dikeluarkan tetapi seorang anggotanya pernah digugurkan pada 2009 selepas mengkritik penubuhan universiti untuk pelajar lelaki dan wanita. 

Seorang lagi ulama, Sheik Saleh al-Lihedan dipecat sebagai ketua Majlis Kehakiman Agung kerana mengeluarkan fatwa membenarkan pemilik televisyen satelit dibunuh jika menyiarkan program ‘tidak bermoral.’ - Agensi

No comments: