Pages

Tuesday, November 2, 2010

Pukau: Hati-hati lelaki berkopiah



RAKAMAN kamera litar tertutup di sebuah bank yang menunjukkan seorang lelaki berkopiah yang didakwa memukau seorang peniaga sehingga kerugian RM2,100 di Shah Alam, baru-baru ini


SHAH ALAM 1 Nov. - Orang ramai dinasihatkan supaya berhati-hati dengan taktik seorang lelaki berkopiah berusia lingkungan 50-an yang disyaki memukau mangsa ketika mengeluarkan wang di mesin juruwang automatik (ATM) di bandar raya ini.
Dalam kejadian terbaru, seorang pengusaha kedai runcit mendakwa menjadi mangsa pukau lelaki itu ketika mendepositkan wang hasil perniagaannya berjumlah RM5,000 di sebuah bank di Seksyen 14 di sini.
Ketika kejadian, mangsa mendakwa dia tiba-tiba ditepuk dari belakang oleh seseorang dan sebaik sahaja dia menoleh, seorang lelaki berpakaian kemas menegurnya konon cara dia memasukkan wang itu salah.
Ketua Polis Daerah Shah Alam, Asisten Komisioner Noor Azam Jamaludin berkata, mangsa kemudian menyerahkan wang sejumlah RM5,000 kepada suspek sebelum ia dikembalikan semula kepada mangsa.
Menurut beliau, mangsa kemudian memasukkan semula wang itu ke dalam mesin deposit tanpa menyedari bahawa wang itu sudah berkurangan.
"Apabila transaksi berjaya, mangsa mendapati jumlah yang tertera pada resit hanya RM2,900 manakala baki RM2,100 sudah lesap.
"Ketika itu, mangsa mendakwa terdapat dua lelaki berusia lingkungan 30-an yang melindung perlakuan suspek daripada dilihat orang ramai," katanya kepada pemberita di sini hari ini.
Noor Azam memberitahu, hasil semakan kamera litar tertutup (CCTV) di bank tersebut, polis mendapati seorang lelaki berkopiah putih dan dua lagi rakannya berada di belakang mangsa ketika kejadian.
Beliau menyeru orang ramai agar berhati-hati jika ingin mendepositkan wang, lebih baik pergi ke kaunter jika ingin memasukkan wang dengan jumlah yang banyak kerana kes seumpama itu kerap berlaku.
Beliau turut menasihatkan orang ramai agar tidak sewenang-wenangnya memberikan wang kepada orang yang tidak dikenali.
Mereka yang mempunyai maklumat berhubung kes itu diminta menghubungi Sarjan Fuzi Daud di talian 03-55102222 bagi membantu siasatan.

No comments: