Pages

Tuesday, November 2, 2010

Madu lebah asli ‘diburu’





Pencari madu lebah sedang membuat tinjauan di sebatang pokok yang terdapat sarang lebah di dalam hutan di Kampung Paya Pulai, Temerloh, Pahang, baru-baru ini.


TEMERLOH 1 Nov. – Tempoh antara April hingga ke hujung tahun sememangnya dinanti-nantikan oleh sekumpulan anak muda di sini kerana ia memberi peluang kepada mereka untuk menambah pendapatan dengan memburu madu lebah asli.
Sekumpulan tujuh anak muda dari Kampung Paya Pulai di sini yang diketuai Azman Mansor, 32, dibantu enam rakan lain iaitu Mohd. Redza Abdul Ghani, 44, Mohd. Khairudin Mat Zaini, 40, atau ‘Mat’, Yuszaime Abu Samah, 31, Azahari Omar, 34, dan Ahmad Bakhtiar Ishak, 30, juga tidak ketinggalan dalam aktiviti itu.
Turut sama ialah Ishak Abu Bakar, orang lama yang selesa dengan panggilan Pak Teh Li. Kumpulan itu terdiri daripada mereka yang pakar dalam selok-belok hutan dan berpengalaman lebih 20 tahun dalam aktiviti mencari madu lebah.
Persediaan untuk mengambil madu perlu dilakukan dengan teliti kerana proses mencari sarang lebah bermula dengan mengikut jejak lebah yang keluar mencari makanan.
Azman ketika ditemui mendedahkan, teknik pencarian sarang lebah yang sempurna adalah antara pukul 8 pagi hingga 10 pagi kerana waktu itu adalah paling mudah untuk melihat kawanan lebah keluar mencari makan.
Menurutnya, kawanan lebah akan mula mendapatkan makanan daripada ribuan jenis bunga termasuklah bunga kelapa sawit, bunga durian, rambutan dan bunga pokok-pokok hutan yang biasa terdapat di kampung.
“Lebah ini akan dijejak dari satu bunga ke satu bunga hingga akhirnya membawa saya ke sarang. Proses ini memerlukan kesabaran kerana kami perlu mengikut ke mana sahaja ia pergi.
“Pernah saya berjalan mengikut jejak lebah ini sehingga satu kilometer jauhnya dan berpusing-pusing dalam hutan,” katanya.
Tambah Azman, apabila dapat menjejak sarang, barulah kumpulannya menyediakan peralatan asas seperti baldi, tali, lampu picit, pisau untuk mengambil madu.
Menurutnya, untuk menghalau lebah, dia menggunakan kulit pokok kenanga sebagai alat utama bagi mengasap lebah dan alat yang dipanggil ‘karuk’ atau ‘suluh’ itu tidak dijual sebaliknya memerlukan kemahiran membuatnya sendiri.
Kulit kayu Kenanga dipilih kerana baranya tidak mudah padam dan sentiasa mengeluarkan asap. Apabila sarang lebah ditemui, peralatan cukup disediakan, maka tiba masa mengambil madu lebah.
Penulis turut dipelawa mengikuti proses mengambil madu lebah diketuai Azman dan rakan-rakannya dan lokasi mengambil madu lebah kali ini agak jauh ke dalam hutan.
Kebetulan pada hari yang sama dua sarang lebah dikenalpasti dan akan diambil secara serentak.
Selepas berkumpul kira-kira setengah jam di rumah Azman di Kampung Paya Pulai kira-kira jam 9.30 malam, kumpulan itu bergerak menaiki motosikal ke hujung kampung.
Sebaik sampai, kerja dilakukan dengan pantas dan Azman memberi isyarat untuk mula memanjat pokok dengan berpaut pada lilitan akar di sekeliling pangkal batang pulai bersaiz kira-kira tiga pemeluk itu.
Mereka mendakwa, kawanan lebah itu tidak akan menyerang tetapi dengan syarat, jangan pasang lampu suluh terlalu lama dan jika dihinggapi, jangan ditampar atau dikuis sebaliknya biarkan sahaja.
Tak sampai lima minit, Azman sudah sampai di atas pokok lebih tinggi dari kedudukan sarang lebah itu yang jaraknya kira-kira tiga meter dari tanah. Tidak lama selepas itu karuk dinyalakan, diasapkan ke sarang dan diketuk-ketuk pada sarang.
Bara api yang jatuh dikejar ribuan lebah, saat itu paling mencemaskan apabila mendengar deruan lebah memenuhi sekeliling kumpulan tersebut yang berada dalam lingkungan kira-kira 3 meter dari sarang.
Kurang dari lima minit, Azman mengambil pisau dan menoreh madu lebah itu perlahan-lahan dan dimasukkan ke dalam baldi.
Proses menapis madu dilakukan semalaman sebelum dimasukkan ke dalama dibotolkan.
Azman seterusnya berkata, madu lebah asli menjadi buruan kerana harganya kini mencecah RM70 bagi 600 gram di pasaran Temerloh. Harganya akan meningkat sehingga RM100 apabila tiba di bandar besar seperti Kuala Lumpur.
Tambahnya, tahun ini sahaja, dia telah mengumpul lebih 4.8 kilogram madu lebah asli daripada 38 sarang lebah yang diambilnya.
Menurutnya, dia tidak pernah menjual di luar, sebaliknya pelanggan yang datang ke rumah kerana sudah mengenalinya sebagai pencari madu lebah asli.
“Sebenarnya kerja mengambil madu lebah asli ini kadang-kala boleh menjadi bahaya jika tidak diikuti beberapa petua dan pantang larang,” jelasnya.
Katanya, musim madu lebah asli akan berakhir penghujung tahun dan ketika itulah madu lebah asli pokok tualang akan muncul dengan banyak.
“Mencari madu lebah asli tualang bagi saya lebih mudah berbanding mengambil madu lebah biasa. Walaupun terpaksa memanjat hingga ke puncak pokok tualang, kerja yang dilakukan sangat berbaloi.
“Biasanya kalau pokok tualang yang mempunyai 20 sarang ke atas barulah kami panjat, kalau tidak, kerja kami tidak berbaloi,” katanya.
Bagi mereka yang inginkan madu lebah asli boleh datang terus ke rumah Azman di Kampung Paya Pulai atau menghubunginya 019-9332471.

No comments: