Pages

Friday, October 15, 2010

Ahmadinejad berada 4 kilometer dari Israel




2010/10/15

 
ASKAR Israel berkawal  sebelum lawatan  Ahmadinejad ke sempadan Israel, semalam.
ASKAR Israel berkawal sebelum lawatan Ahmadinejad ke sempadan Israel, semalam.
BEIRUT: Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad menjejaki kawasan paling hampir dengan Israel, negara musuh ketatnya, ketika melawat selatan Lubnan semalam, dalam rangka lawatannya yang masuk hari kedua semalam.

Pegawai Israel mengecam lawatan berkenaan dan berkata Lubnan sudah menyertai ‘paksi negara pengganas’, apabila membawa Ahmadinejad ke kawasan yang hanya empat kilometer dari sempadan negara Yahudi itu.“Ia adalah satu lawatan provokatif dan tidak memberi kestabilan,” kata jurucakap kementerian luar, Yigal Palmor di Baitulmaqdis. “Nampaknya tujuannya sememangnya untuk bertindak ganas dan beliau datang untuk bermain dengan api.”Pemimpin Iran itu diberi sambutan sebagai seorang wira terutama di kalangan anggota Hizbullah yang keluar beramai-ramai dan menabur beras serta bunga ketika ketibaannya kelmarin.

Ahmadinejad juga akan melawat Qana, yang menempa tempat dalam sejarah apabila 105 orang awam yang berlindung di pangkalan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) terbunuh, selepas ia diserang oleh Israel pada 1996.

Kelmarin Ahmadinejad juga menyokong penentangan Lubnan terhadap ‘rejim Zionis’ dan menawarkan sokongan tidak berbelah bagi kepada negara berkenaan selepas pertemuan dengan rakan sejawatannya, Michel Sleiman dan pegawai lain.

Beliau kemudian muncul pada satu perhimpunan di selatan Beirut yang dikuasai Hizbullah, dan melambai kepada puluhan ribu orang yang menantinya. 
Dalam ucapannya, beliau mengulangi bahawa Israel akan pupus - kenyataan yang juga dilaungkan oleh pemimpin Hizbullah, Hassan Nasrallah, yang hidup dalam persembunyian sejak peperangan 2006. – AFP 

No comments: