Pages

Friday, September 17, 2010

Pope Benedict lawat Britain


EDINBURGH 16 Sept. - Selepas beberapa bulan dibelenggu dengan kontroversi, Pope Benedict XVI mengadakan lawatan selama empat hari ke United Kingdom bermula hari ini ketika orang ramai mula tidak yakin terhadap institusi gereja yang terjebak dengan skandal seks.
Ia merupakan kali pertama seorang Pope mengadakan lawatan rasmi ke United Kingdom atas jemputan keluarga diraja Britain dan Pope Benedict dijadual akan menghadap Ratu Elizabeth II di kediaman rasminya di Scotland.
Pertemuan kedua-dua pemimpin itu bakal menjadi sejarah kerana perbezaan fahaman agama antara negara Protestan dengan Gereja Katolik.
Ratu Elizabeth merupakan Ketua Gereja England yang tidak sefahaman dengan Rom sejak abad ke-16 diikuti sentimen anti-Katolik selama berabad-abad.
Lawatan itu juga dibuat ketika ulang tahun ke-450 Reformasi Scotland.
Gereja Katolik kini dibelenggu kontroversi pencabulan seks yang dilaporkan di beberapa negara seperti Boston dan Belgium melibatkan beratus mangsa termasuk 13 daripada mereka membunuh diri.
Sejak itu, Pope Benedict dikritik hebat kerana reaksinya terhadap kontroversi itu dianggap tidak sesuai.
Dalam pada itu, ketika ditemui pemberita sebelum berlepas ke Britain, Pope Benedict berkata, beliau mengakui pihaknya gagal bertindak pantas mengendalikan paderi yang terlibat dalam kes rogol dan pencabulan kanak-kanak.
Katanya, fokus utama Gereja Katolik kini adalah memulihkan mangsa yang trauma dan mengembalikan keyakinan mereka kepada institusi gereja.
Ketika ditanya tentang lawatannya ke Britain yang dikenali sebagai negara anti fahaman Katolik, beliau berkata, walaupun sedar tentang sejarah Britain itu, namun, harus diingat ia juga merupakan negara yang mengamalkan semangat toleransi yang tinggi. - AP

No comments: