Pages

Friday, September 17, 2010

Kartunis hina nabi sembunyi

WASHINGTON: Seorang kartunis Amerika Syarikat yang karikaturnya mendorong pelancaran ‘Hari Semua Orang Melukis Muhammad’ di Facebook, kini bersembunyi.
Molly Norris dari Seattle, Washington sudah berpindah dan menukar namanya berikutan gesaan ulama Yaman kelahiran Amerika Syarikat, Anwar Awlaki supaya dia dibunuh, lapor akhbar yang menyiarkan karya kartunis itu.
“Anda mungkin menyedari kartun Molly Norris tidak ada dalam akhbar minggu ini,” kata akhbar mingguan, The Seattle Weekly.

“Artis itu masih hidup. Atas desakan pakar keselamatan di FBI, dia melakukan apa yang mereka gelar, ‘jadi hantu’ - berpindah, menukar nama dan melenyapkan identitinya.

“Dia diletakkan di bawah program perlindungan saksi.” Molly melukis kartun menghina Rasulullah (SAW) April lalu kerana membantah keputusan rangkaian televisyen Amerika Syarikat, Comedy Central membatalkan episod rancangan popular, ‘South Park,’ selepas menggambarkan Rasulullah dalam pakaian beruang.

Dalam kartunnya itu, Molly mencadangkan 20 Mei sebagai ‘Hari Semua Orang Lukis Muhammad’ menerusi laman Facebook.

Bagaimanapun Molly, menerusi laman webnya yang kini sudah ditutup, mollynorris.com berkata, dia tidak ada kena mengena dengan perkara itu.

“Saya tidak mengisytiharkan 20 Mei sebagai ‘Hari Semua Orang Lukis Muhammad,” katanya.

Menurut wanita itu, dia hanya melawak tetapi ada pihak yang menerimanya secara serius.

“Saya mohon maaf kepada penganut Islam dan meminta ‘hari’ itu dibatalkan,” katanya.

Islam melarang keras lukisan sebarang nabi dan laman ‘Lukis Muhammad’ itu menyebabkan Facebook disekat sementara di Pakistan di samping mencetuskan tunjuk perasaan ganas di beberapa negara. - AFP

No comments: