Pages

Wednesday, August 25, 2010

Jemaah Masjid Nabawi meningkat




2010/08/25

MADINAH: Bilangan jemaah di Masjid Nabawi meningkat sehingga satu juta orang pada bulan Ramadan menjadikan perbelanjaan untuk mengadakan majlis berbuka puasa semakin tinggi. 

Sudah menjadi tradisi penduduk di Madinah untuk menyediakan makanan bagi majlis berbuka puasa sejak sekian lama.Walaupun Masjidil Haram di Makkah hanya membenarkan pemberian kurma dan kopi Saudi untuk berbuka puasa, pihak berkuasa di Madinah tidak menghalang tradisi pemberian makanan berbuka puasa oleh penduduk kepada jemaah Masjid Nabawi.Ketua Perhubungan Awam dan Media di Masjid Nabawi, Abdul Wahid Al-Hattab berkata, sejak jam 3 petang setiap hari pada bulan Ramadan lebih 10,000 orang mula membawa makanan ke masjid. Selepas solat Asar, kain alas meja sudah mula dibentangkan. 

Ia mungkin kelihatan sukar tetapi kata Wahid, mereka yang menghidangkan makanan sudah mempunyai tempat masing-masing. Ada yang menghidangkan untuk 100 orang, manakala yang lain 200 dan seterusnya. 

Setiap orang disediakan dengan yogurt, roti dikenali dengan Shraik, kurma, Dugga dan kopi Saudi. Makanan terbabit membabitkan kos sekurang-kurangnya SR2.5 (RM2.09) untuk seorang. Agensi 

No comments: