Pages

Wednesday, August 25, 2010

Banjir: Pakistan perlu beberapa tahun untuk pulih




2010/08/25

SUKKUR: Pakistan mungkin mengambil masa bertahun-tahun lamanya untuk pulih daripada bencana banjir yang dialami sekarang, kata Presidennya, Asif Ali Zardari, ketika rundingan bermula dengan Tabung Mata Wang Antarabangsa (IMF) semalam. 

Pegawai di wilayah Sindh berkata sehingga 600,000 orang berada dalam keadaan bahaya akibat kenaikan paras air di selatan, hampir sebulan selepas bencana itu menjejaskan satu perlima daripada negara berkenaan dan menyebabkan kira-kira empat juta orang kehilangan rumah.Kami akan memperkukuhkan tebing sungai tetapi kira-kira 500,000 hingga 600,000 orang di kawasan rendah masih berada dalam bahaya dan kami sedang berusaha untuk meminta mereka meninggalkan kawasan terbabit, kata Menteri Perairan Sindh, Jam Saifullah Dherjo.Mangsa banjir mengeluh kerana tindakan kerajaan yang lembap dalam menangani banjir yang menenggelamkan kawasan perkampungan, jambatan, jalan raya, tanaman, dan ternakan. 

Pakistan menghadapi cabaran memperoleh bantuan mencukupi dan memastikan pihak militan tidak mengambil kesempatan daripada bencana itu untuk mengambil ahli baru. 

Selepas mengadakan perbincangan hari pertama dengan pegawai Pakistan semalam, pegawai kanan IMF berkata negara berkenaan berdepan dengan pilihan sukar mengenai cara untuk mengagihkan peruntukan yang sedikit bagi pembangunan semula. 

Masood Ahmed, pengarah bahagian Asia Barat dan Asia tengah IMF, berkata bencana itu memberi kesan berpanjangan ke atas ekonomi Pakistan yang rapuh sejak sebelum banjir lagi. 
Zardari dan pegawai kerajaan lain melahirkan kebimbangan pihak militan akan cuba mengeksploit kesukaran yang dihadapi rakyat Pakistan. 

Saya lihat pertubuhan berkenaan dan ahli mereka cuba mengambil kesempatan daripada krisis kemanusiaan ini, kata Zardari dalam temuramah yang disiarkan oleh akhbar Independent di Britain. 

Zardari, yang dikecam kerana meneruskan lawatannya untuk menemui pemimpin Britain dan Perancis ketika bencana itu berlaku, mempertahankan tindakan kerajaan. 

Saya mempunyai sebab saya sendiri untuk berada di mana dan pada waktu bila, kata Zardari. Masalah ini memerlukan penyelesaian jangka panjang. Reuters 

No comments: