Pages

Wednesday, August 25, 2010

Gadis Mexico Ratu Universe




2010/08/25

Jimena Navarrete teruskan penguasaan peserta Amerika Latin 

LOS ANGELES: Gadis berambut coklat dari Mexico, Jimena Navarrete, 22, dinobatkan sebagai Ratu Universe dalam pertandingan yang berlangsung di Las Vegas semalam, meneruskan dominasi peserta Amerika Latin yang memenangi gelaran itu selama tiga tahun berturut-turut. 

Tempat kedua dimenangi Ratu Jamaica, Yendi Phillipps, manakala Ratu Australia, Jesinta Campbell di tempat ketiga, Ratu Ukraine, Anna Poslavksa di tempat keempat dan Ratu Filipina, Venus Raj di tempat kelima.Navarrete dari Guadalajara, menjadi rakyat Mexico kedua dianugerahkan gelaran itu selepas kemenangan Lupita Jones pada 1991. Venezuela memenangi gelaran itu pada 2008 dan 2009 tetapi sesuatu yang mengejutkan apabila negara itu gagal untuk melepasi bahagian pertama selepas seramai 83 peserta dikurangkan kepada 15 orang.Turut tersingkir pada peringkat itu adalah Ratu Amerika Syarikat, Rima Fakih, seorang peserta Islam berketurunan Lubnan yang baru-baru ini dilaporkan menentang rancangan pembinaan sebuah masjid di bekas tapak Pusat Dagangan Dunia di New York. 

Daripada awal, pertandingan itu menyaksikan saingan rapat antara peserta Mexico, Jamaica dan Filipina yang semuanya mendapat tumpuan bagi acara pakaian mandi dan gaun malam. Bagaimanapun, Ratu Filipina gagal menonjol ketika sesi menjawab soalan. 

Ratu Jamaica, yang gemarkan aktiviti lasak termasuk terjun jurang dan berenang bersama jerung, memberikan kejutan kepada penganjur. Beliau menyatakan tentangan terhadap hukuman mati kerana menyifatkan hanya Tuhan yang berhak mencabut nyawa seseorang. 

Manakala Ratu Mexico dengan bantuan seorang jurubahasa tidak mempunyai masalah menjawab soalan mudah mengenai ancaman internet kepada kanak-kanak. 
Sementara Campbell, Ratu Australia, 19, yang menjadi peserta paling muda ke peringkat akhir turut menarik perhatian apabila menyatakan kerajaan tidak berhak menetapkan peraturan pakaian keagamaan bagi wanita. Ratu Ukraine pula menyokong penggunaan mesin imbasan badan di lapangan terbang. Reuters 

No comments: