Pages

Wednesday, February 3, 2010

Mesti baca.... dari ex student saya pasal Ayamas





> Assalamualaikum Wbt....

> Ap a khabar, puan?
> Semoga puan dan sekeluarga sentiasa sihat di bawah lindungan-NYA. Sekarang
> ni saya dah berhenti kerja
> daripada ayamas, Port Klang.

> Saya kerja kat sana cume 5 bulan je.Tak tahan dengan environment penipuan
> yang dia orang buat selama ni. Actually, kat sini saya nak bagi tau
> perkara yang terjadi depan mata saya.Cuma orang yang bersubahat kat
> kilang tu je yang tau sebenarnya macamana cara penyembelihan kat ayamas
> tu dan diorang butakan mata, pekakkan telinga, bisukan mulut dan ada
> jugak orang yang secara terang-terangan bersekongkol dgn ayamas,
> contohnya Jabatan Perkhidmatan Haiwan .
;
> Walaupun saya tak cukup bukti tapi benda ni dah nampak depan mata
> saya.Orang yang menyembelih tu bukan orang Islam kita tapi orang vietnam,
> bila saya tanya pada QC yang jaga bahagian post mortem, katanya orang
> melayu kita tak nak kerja dalam bab-bab sembelih ni kotor, busuk, takde
> standard tapi overall orang yang menyembelih ayam kat ayams ni orang
> vietnam yang beragama buddha . Ini bukan soal orang melayu tak nak kerja
> bahagian sembelih.Walaupun luaran dia melayu tapi saya takan sentuh ayam
> yang dia sembelih tu kalau 5 waktu di a sendiri x cukup!!!!

> Dan ada juga segelintir pekerja Vietnam, Bangla, India & Nepal, minum
> minuman keras bila dah lewat malam dan aktiviti ni happen almost every
> night, kemudian esok pagi-pagi pergi kerja kat kilang yang gah dan hebat
> dengan produk yang kononnya sangat HALAL tu. Saya tak paham langsung
> dengan mentaliti bodoh yang orang kita cipta sendiri, kebanyakkannya
> orang yang bekerja kat kilang makanan, bila saya tanya pada officer
> (Indian) saya, kenapa tak ambil pekerja MELAYU, sedangkan ramai yang
> menganggur. Jawapan yang akan dia jawab, ni semua kerja managment, ambil
> orang melayu mahal & orang melayu demand sangat, ni bermakna ayamas boleh
> bayar tapi nak jimatkan kos dengan membelakangkan soal halal. Beria-ria
> buat training halal untuk staff, tak guna jugak kalau tidak ubah dari
> akar umbi masalah ni.
;
> Entah lah!!!, puan, bila saya cuba ketengahkan soal sembelih ni,
> diorang selalu tuduh saya buat tuduhan tak berasas,

> sakit hati dibuatnya. Bila Jakim buat pemantauan , management suruh
> sapa-sapa orang melayu jadi bidan terjun

> pegang pisau utk sembelih buat sementara waktu. Kemudian lepas
> Jakim balik, pelakon-pelakon handalan ni akan
>
>
> buat kerja masing - masing balik . Rasa macam nak tembak je semua
> org kat ayamas tu!! Nak boikot produk haram ni,

> makin hebat pula sambutan orang kita kat restoran KFC, restoran
> Rasamas dengan supermarket yang jual produk
>
>
> ayamas. Promosi gila-gila hebat, sampai sanggup buat rancangan
> masakan Chef Wan, Emm..sedapnya bersama
>
>
> Ayamas kat Pakistan , membazir sana sini, bercakap mengalahkan imam
????: Forum Sepaku.net - Komuniti terhangat masakini http://www.sepaku.net/isu-semasa-malaysia/2034-mesti-baca-dari-ex-student-saya-pasal-ayamas.html
> berkhutbah kat masjid tapi kebajikan

> pekerja dengan soal Halal di Ali-Babakan . Hati saya bertambah
> sebak, sakit, pilu macam dihiris-hiris bila ayam-
>
>
> ayam KFC ni dibagi pula makan pada anak-anak yatim apalah dosa
> budak-budak ni , saya tak tau kenapa Jakim tak
;
> pantau dengan kerap , kerja-kerja sembelihan ni. Hati & perasaan
> saya dah naik tepu fikirkan macamana nak

> menjahanamkan ayamas.

> Saya dah buat aduan kat Jakim melalui email je, tapi takda apa-apa
> respon pun. Saya fikir, saya sendiri nak pergi ke
>
>
> pejabat Jakim nak buat aduan ni secara "live".
????: Forum Sepaku.net - Komuniti terhangat masakini http://www.sepaku.net/showthread.php?t=2034

> Dulu, saya cuma dengar cakap-cakap orang pasal ayamas tapi sekarang
> hati saya puas sikit sebab Allah dah tunjukkan

> kebenaran yang nyata tapi hati saya tak akan puas selagi ayamas tak
> bankrupt.Walaupun mustahil, tapi saya yakin setiap
;
> yang jahat akan mendapat azabnya, Allah itu Maha Adil.

Sebenarnya dah sebulan pun saya berhenti dari tempat puaka tu.
> Alhamdulillah, esoknya saya kerja kat kilang chemical,

> sebagai Assistant Chemist kat Port Klang juga. Rancangan saya untuk
> short term ni, saya nak langsaikan hutang
> loan dan kemudian, baru saya nak fikir future study part time,
> insyallah... okla puan saya rasa cukuplah luahan
> ketidakpuasan hati saya ni, rasa sedih sangat dalam hati ni, cuma
> Allah SWT je yang tau dan pada DIA tempat saya mengadu.

> Saya berdoa semoga apa yg saya buat ni akan mendatangkan hikmah dan
> kesedaran serta keredhaan

>pada orang islam yg masih berkerja kat situ lagi...Insyallah. .

> Wassalam...

>" Mencari Yang Halal Itu Fardu Bagi Umat Islam"

> * Tolong sebarkan kisah ini kepada saudara Islam yang lain.

- myra turut sedih dgn pengusaha Ayamas yang tidak mengambil berat ke atas perkara ini..sama2 lah kita menyebarkan maklumat yang benar ini.

2 comments:

Anonymous said...

encik.. tolong dapatkan confirmation dgn student encik tu, sama ada dia mahu atau tidak jumpa dengan jakim.. sebab saya pun ade masalah dgn jakim nie.. dah email kat mereka.. tapi tak dpt ape2 feed back.. kalau tak kesah.. email saya
syakina86@yahoo.com.sg..

kite kne tegakkan kebenaran...

Abu Hatim said...

sayapun dapat dari email,cuma sebarkan untuk pengetahuan umum.harap ada orang baca dan ambil tindakan.