Pages

Wednesday, February 3, 2010

Chakra Mahkota

Dalam entri pertama blog ini saya ada menulis mengenai “chakra, pusat tenaga tubuh manusia“. Untuk entri kali ini saya akan mengulas lebih lanjut lagi mengenai chakra mahkota. Chakra mahkota di kategorikan antara chakra-chakra utama dan terletak di bahagian atas kepala. Dalam bahasa inggerisnya di panggil “crown chakra” dan dalam bahasa sanskritnya di panggil “Sahasrara chakra”. Mahkota yang biasa di pakai oleh raja-raja sebenarnya adalah replika daripada bentuk chakra mahkota. Ianya juga adalah tempat atau titik kemasukkan energi illahi (divine energy) dan juga tenaga dari udara.

Chakra mahkota adalah chakra kerohanian dan pemikiran. Chakra ini juga mengawal dan menjanakan minda/otak dan juga kelenjar pineal. Jika chakra mahkota tidak berfungsi dengan baik, ianya boleh mengakibatkan penyakit pada kelenjar pineal dan juga otak dan boleh mengakibatkan penyakit psikologi.

Itulah dia sedikit sebanyak mengenai chakra mahkota. Semoga dapat di manfaatkan kepada mereka yang baru berjinak di dalam “energy healing” :)

No comments: