Pages

Wednesday, January 20, 2010

KISAH BENAR - AZAB ANAK DERHAKA HADAPI SAKARATUL MAUT ( MESTI BACA )


- OLEH USTAZ NAHRAWI MARZOKI

Sebaik sampai ke pintu wad, jeritan Jalal menerpa ke telinga saya.
Jeritannya sungguh kuat kerana azab dan
sakit yang ditanggungnya tidak = mampu ditanggung
lagi. Saya percepatkan langkah menuju ke katilnya. Di
sisi = katil saya lihat ahli keluarga Jalal sedang
menangis tersedu-sedu. Jelas = mereka panik dan tidak
tahu apa yang perlu dilakukan, kecuali melihat Jalal
menggelepar kesakitan dan berdoa semoga Jalal cepat
sembuh. Di katil = pula, Jalal meraung dan meronta
sambil tangan dan kakinya terikat kemas di = katil.

"Terima kasih ustaz sebab sudi datang bantu kami. Saya
dah tak tahu apa = nak buat. Dah seminggu lebih adik
saya macam ni," kata salah seorang abang kepada Jalal
sebaik melihat saya sampai.

Sebelum itu mereka menghubungi saya melalui telefon
meminta saya segera datang untuk membantu menyembuhkan
penyakit adik bongsu mereka itu.

"Apa sakitnya ni?" tanya saya. "Entahlah ustaz, doktor
pun tak tau."

Sedang kami berbual, tiba-tiba sekali lagi Jalal
menjerit kesakitan. = Kali ini jeritannya cukup jelas
di pendengaran saya. Jeritannya menakutkan = dan
menyedihkan.

"Emak, ampunkan saya mak. Panaaaassss. Saya sakit mak,
sakiiiiittttttt! Tolonglah emak, ampunkan dosa saya."
Berserta raungan yang dilepaskan = sekuat hati, tubuh
Jalal menggelepar seperti dipanggang di dalam api yang
= marak. Mukanya berkerut sementara matanya terbelalak
akibat azab yang amat = pedih. Semua yang ada di wad
berkenaan memandang ke arah kami. Jeritan itu
menyebabkan saya tertanya-tanya. Apakah yang
menyebabkan Jalal jadi sedemikian rupa? Apa pula
kaitan antara penyakitnya itu dengan ibunya?

"Panggil ibunya segera," kata saya.

Namun kata-kata saya itu tidak dijawab. Ahli keluarga
Jalal cuma = terdiam, menundukkan muka atau
berpandangan sesama sendiri.

"Kenapa ni?" tanya saya.

Dengan perlahan abang Jalal bersuara, "Ustaz, ibu kami
baru sahaja = meninggal dunia dua minggu lepas."

"Kalau macam ini susahlah sikit. Saya rasa mungkin
Jalal ada melakukan kesalahan besar kepada ibunya,
sebab itulah dia menanggung azab yang = begini rupa.
Dalam keadaan macam ini, cuma ibunya saja yang dapat
membantu," = kata saya berterus terang.

Mereka cuma mendiam diri sementara jeritan Jalal
semakin kuat. Saya = semakin ingin mengetahui puncanya
kerana dengan latar belakang itu insya-Allah = saya
boleh cuba carikan jalan lain untuk meredakan
kesakitan Jalal.

"Ceritakanlah kepada saya apa yang sebenarnya telah
berlaku."

"Ustaz, sebenarnya adik saya ini sudah derhaka kepada
arwah ibu kami," = jawab salah seorang daripada
mereka.

Dengan tenang, tapi air mata bergenang abang Jalal
menceritakan kepada = saya kisah yang sebenarnya,
kisah yang cukup menyayat hati saya. Menurutnya, Jalal
adalah anak bongsu daripada mereka enam beradik, empat
perempuan = dua lelaki dan di kalangan mereka,
Jalallah yang mempunyai kelulusan yang = lebih tinggi.
Bagaimanapun, sejak kecil hinggalah dia bekerja dan
seterusnya berkahwin, Jalal sentiasa sahaja melawan
dan menyanggah kata-kata = ibunya. Nasihat dan teguran
ibunya pula dipandang rendah serta tidak diendahkan.
Syurga anak di bawah telapak kaki ibunya. Walaupun
berpendidikan tinggi, Jalal sentiasa sahaja kekurangan
wang, seolah-olah tidak dirahmati rezekinya.
Berterusanlah keadaan itu hingga dia berumahtangga.
Keadaan menjadi semakin buruk apabila Jalal meletakkan
jawatannya di sebuah = syarikat swasta. Hasratnya
adalah untuk mencari rezeki yang lebih banyak di =
syarikat lain, namun nasibnya bukan sahaja tidak
berubah, malah menjadi semakin parah. Walau di
syarikat manapun yang Jalal bekerja, dia akan
menghadapi masalah yang seterusnya membawa kepada dia
meletakkan jawatan. Dalam kegawatan itulah Jalal mula
meminjam wang daripada sahabat-sahabatnya. Selepas
sekian lama hutangnya semakin banyak, namun dia masih
tidak = mampu melunaskannya. Rumahtangga Jalal mula
kucar-kacir dan akhirnya mereka bercerai. Bagi
menyelesaikan masalah tersebut, Jalal mendesak ibunya
= supaya mencagarkan tanah mereka di kampung kepada
bank. Tanah seluas 12 ekar = itu ditinggalkan oleh
bapa mereka yang meninggal dunia tiga tahun sebelum =
itu.

"Emak, saya nak tanah tu. Bank dah setuju nak kasi
RM500,000. Saya nak = duit tu buat berniaga," katanya
kasar.

"Jalal, engkau ni dah melampau. Itu tanah adik-beradik
kamu," jawab si = ibu.

"Ahhh, saya tak kira."

"Jalal, emak tidak benarkan. Emak tau, duit tu nanti
bukannya engkau nak buat berniaga, tapi nak bayar
hutang," jawab ibunya.

Bukan sahaja ibunya, malah semua adik-beradik Jalal
tidak membenarkannya mencagarkan tanah tersebut kepada
bank. Jalal pulang dengan hati kecewa. Namun dia masih
bertekad untuk mendapatkan tanah berkenaan walau
dengan = apa cara sekalipun. Suatu hari, Jalal datang
ke rumah ibunya. Beberapa orang adik-beradiknya ada di
situ. Sekali lagi pertengkaran berlaku dan = berakhir
dengan tragedi yang amat menyedihkan. Ketika
kemarahannya sampai = kemuncak, Jalal menolak ibunya
sekuat-kuat hati menyebabkan kepala ibunya = terhantuk
di pintu. Darah dari luka terpalit di pintu sedang
ibunya terjelopok di = lantai, rebah tidak sedarkan
diri. Si ibu segera dibawa ke hospital sementara =
Jalal puas hati kerana dapat melepaskan kemarahannya.
Akibat pendarahan otak = yang serius, ibunya meninggal
dunia tanpa sempat melafazkan keampunan kepada Jalal.
Bermulalah azab dalam hidup Jalal. Kira-kira seminggu
selepas kematian ibunya, Jalal dikejarkan ke hospital
kerana jatuh sakit secara tiba-tiba. Apa yang
membingungkan ialah doktor gagal mengesan penyakit =
yang dihadapinya. Jalal sebaliknya meraung, menjerit,
meronta dan menggelepar kesakitan. Dalam raungannya
itulah dia meminta ampun kepada arwah ibunya kerana
tidak sanggup menanggung azab yang pedih.
Berterusanlah = keadaannya selama beberapa hari hingga
saya dipanggil. Dalam waktu itu, doktor dan jururawat
tidak dapat berbuat apa-apa kecuali mengikat Jalal di
katil = dan menyuntiknya dengan ubat pelali untuk
menidurkannya.

"Kalau begitu kisahnya, saya cuba cara lain," kata
saya.

Di samping ayat-ayat suci al-Quran, saya membacakan
surah Yassin = untuknya. Namun apabila dibacakan saja
ayat suci itu, Jalal menjerit kepanasan. Tubuhnya
menggeletik dan menggelepar kesakitan.

"Aduh panasnya! Emak, ampunkanlah saya emak! Jangan
bawa saya ke situ = emak, panas. Jangan bawa saya ke
situ. Saya tak mau, sakit, sakit. Tolonglah = saya
emak, ampunkan saya, saya bersalah."

Jeritan Jalal itu meruntun hati saya. Apakah yang
dimaksudkannya dengan = 'ke situ'? Kenapa Jalal tidak
mahu dibawa 'ke situ' dan apa yang dilihatnya = di
situ? Akibat tidak tertahan panas, tubuh Jalal
terpaksa dibogelkan. = Tangan dan kakinya terus diikat
ke katil. Selepas puas mencuba tapi keadaan = Jalal
masih tidak berubah, saya meminta diri untuk pulang.
Satu ingatan saya tinggalkan kepada mereka, "Jika
Jalal masih hidup selepas zuhur ini, insya-Allah
nyawanya masih panjang. Kalau tidak..." Ketika itu
lebih = kurang pukul 10 pagi.

Saya tinggalkan mereka, namun sedang saya memandu,
telefon bimbit saya berdering.

"Ustaz! Cepat ustaz, adik saya dah nazak," kata si
abang.

Saya berpatah balik dan apabila sampai di katilnya,
saya lihat Jalal = begitu tenat. Nyawanya seperti
sudah di penghujungan. Keluarganya semakin cemas
sambil air mata tidak henti-henti mengalir. Saya
bacakan Surah al-Asr, = Surah al-Falaq, Surah an-Naas
serta asma ul husna. Alhamdulillah, Jalal = berhenti
meraung dan menggelepar. Keadaan senyap seketika.
Masing-masing = beristighfar dan membaca ayat-ayat
suci al-Quran. Terbayang kelegaan di wajah mereka.
Tiba-tiba, ketenangan itu dipecahkan sekali lagi oleh
jeritan Jalal. Dia mengerang sambil tubuhnya kejang
menahan kesakitan, mata terjegil = seperti hendak
terkeluar dan dalam satu detik yang serentak juga
najisnya = terpancut keluar. Bertabur membasahi
seluarnya. Bau najis menusuk hidung kami. = Maha suci
Allah, keadaannya adalah seperti sesuatu yang berat
menghenyak = perutnya yang mengakibatkan nyawa, roh,
najis, organ-organ dan segala-galanya = yang ada di
dalam tubuh terhambur keluar secara serentak. Di
bahagian atas, semuanya seperti hendak terpancut
keluar hingga mata Jalal tersembul sementara di
bahagian bawah, kakinya kaku dan najis berhambur
memancut-mancut. Cukup aib dan menyedihkan. Pakaian
dan katil basah = dengan air mata, peluh serta
najisnya. Selepas 'rentapan' itu, Jalal tidak =
bernafas lagi. Degupan jantungnya berhenti dan dia
pergi menghadap Allah SWT = untuk menerima balasan
amalannya. Tamatlah riwayat seorang anak derhaka.

Saya cuma mampu melihat dengan gementar sementara
keluarga Allahyarham menangis dan berpelukan sesama
sendiri. Yang perempuan terpaksa keluar kerana tidak
sanggup melihat mayat adik mereka. Demikianlah =
sakaratulmaut datang menjemput Jalal. Seperti yang
dijelaskan di dalam al-quran dan = hadis, ia datang
dengan menyentap, merentap dan merenggut nyawa Jalal
tanpa ada kasihan belas. Sudah berpuluh-puluh tahun
saya menguruskan jenazah dan melihat orang menghadapi
saat kematiannya, namun pengalaman menyaksikan
sakaratulmaut menjemput Jalal cukup memilukan hati
saya. Kesengsaraan = yang ditanggung oleh Jalal sudah
berakhir, namun mayatnya meninggalkan = keaiban yang
amat sangat. Matanya terbonjol seperti hendak
terkeluar sementara giginya menyeringai. Dari kerut
wajahnya, jelas sekali Allahyarham baru sahaja
menanggung kesakitan dan azab yang amat pedih. Saya
cuba pejamkan mata Allahyarham, namun gagal. Kelopak
mata tidak berupaya untuk menutup biji matanya yang
tersembul itu. Cukup mengerikan kerana hanya mata =
putih sahaja yang kelihatan. Ikatan di kaki dan tangan
Allahyarham dileraikan = dan tangannya dikiamkan. Kaki
Allahyarham dirapatkan, namun sekali lagi saya
menyaksikan keaiban kaki Allahyarham tidak boleh
dirapatkan kerana = duburnya terpancut keluar dan
membonjol di celah kelengkangnya. Saya menenangkan
mereka supaya bersabar dan reda dengan apa yang telah
terjadi. Selesai membersihkan tubuh Allahyarham,
jenazah dibawa turun kerana keluarganya = mahu
menguruskan jenazah tersebut di rumah mereka di salah
sebuah taman = perumahan di sebuah negeri di pantai
barat semenanjung. Rupa-rupanya keaiban belum
berakhir. Sebaik sahaja van yang membawa Allahyarham
keluar dari = perkarangan hospital, tiba-tiba
keempat-empat shock absorbernya patah secara =
serentak. Van yang cuma membawa lima orang, mayat yang
badannya sederhana sahaja, = dua orang abang dan
kakaknya, pemandu serta seorang pembantu, boleh patah
= shock absorbernya? Kelindan van bergegas memanggil
kami. Maha suci Allah, = Tuhan yang Maha Besar,
apabila hendak dikeluarkan dari van, jenazah itu kami
rasakan teramat berat hingga terpaksa diangkat oleh
kira-kira 15 orang. Selesai masalah itu, satu lagi
masalah timbul - tidak ada van atau = kereta yang
berani untuk mengangkat jenazah tersebut. Kebetulan
sebuah lori = kosong yang mengangkat tanah, pasir
ataupun kelapa sawit lalu di tempat = kejadian. Dengan
lori itulah jenazah dibawa pulang ke rumahnya. Apa
yang = membingungkan kami ialah walaupun mayat
berkenaan terlalu berat, tapi kayu penusungnya tidak
pula patah. Lori bertolak ke rumah Allahyarham
sementara saya pula memandu pulang ke rumah. Saya
dimaklumkan bahawa Allahyarham dikebumikan =

di sebelah kubur ibunya. Namun diceritakan juga kepada
saya bahawa tanah = yang ditambun ke atas kuburnya
tidak mencukupi. Untuk mengelakkan kubur Allahyarham
berlubang, tanah lain terpaksa diambil dan ditambur ke
= atasnya.

Tiga hari kemudian, saya menerima panggilan telefon
daripada keluarga Allahyarham.

"Ustaz, saya nak minta pertolongan dan pandangan
daripada ustaz."

"Apa masalahnya itu?" tanya saya.

"Kubur adik saya berlubang ustaz."

Masya-Allah, demikian sekali keaiban yang Allah
tunjukkan kepada anak = yang derhaka kepada ibunya.
Menurut abang Allahyarham, kewujudan lubang itu
disedari sehari selepas Allahyarham dikebumikan.
Lubang tersebut bermula dari bahagian tengah kubur
hinggalah mencecah kepada papan yang menutup liang
lahad. Tambah abang Allahyarham lagi, mereka
mengambusnya dengan tanah, namun keesokan harinya
kubur tersebut berlubang semula.

"Begini sajalah, cuba masukkan sekali kayu atau papan
ke dalam lubang tersebut, insya-Allah, tak berlubang
lagi," kata saya.

Namun keesokan harinya sekali lagi abang Allahyarham
menghubungi saya memberitahu bahawa kubur berkenaan
berlubang semula. Apa yang membingungkannya, tanah di
kubur arwah ibunya langsung tidak berubah, = masih
tetap membusut walaupun sudah lebih dua minggu
dikebumikan. Bukan itu sahaja, katanya, pokok yang
ditanam di kubur ibunya juga hidup segar sedangkan
pokok yang ditanam di kubur adiknya mati kelayuan.
Pada hari kelima, saya menghubungi abang Allahyarham.

"Begini sajalah," kata saya. "Mulai malam ini buatlah
majlis Yassin dan tahlil. Panggil 20 orang dan setiap
seorang baca Surah Yassin sebanyak 2 kali. Apabila
selesai bacaan Yassin, minta imam bacakan doa supaya
diampunkan dosa Allahyarham kepada ibunya. Baca dalam
bahasa Melayu dan ulang doa itu sebanyak tujuh kali."

Seperti yang saya nasihatkan, pada malam berkenaan
mereka mengadakan = majlis itu. Namun saya diberitahu,
imam yang membaca doa tersebut menggigil ketakutan.
Alhamdulillah, pada hari ketujuh, kubur berkenaan
tidak lagi berlubang. Peristiwa ini sudah berlaku
empat tahun lepas namun masih terbayang-bayang di mata
saya. Setiap kali tibanya hari raya aidilfitri, setiap
kali itulah peristiwa tersebut menjelma dalam ingatan
kerana ia terjadi cuma beberapa hari selepas kita
berhari raya. Sungguh menyentuh = hati saya, ketika
orang sedang bergembira berhari raya, ketika itulah =
keluarga tersebut ditimpa petaka, si ibu meninggal
dunia dan anaknya yang derhaka diazab hingga ke akhir
hayatnya.

Kisah ini saya paparkan bukan untuk mengaibkan
Allahyarham ataupun keluarganya, tapi supaya kita
dapat mengambilnya sebagai pedoman dan iktibar.
Doakanlah semoga dosa Allahyarham Jalal diampunkan Allah.

No comments: