Pages

Monday, November 30, 2015

Kabut berbahaya litupi bandar raya Beijing



SEORANG lelaki memakai topeng muka ketika kabut tebal melitupi ibu kota China Beijing, kelmarin.- REUTERS


BEIJING – Kabut tebal, antara yang terburuk menyelubungi Beijing semalam dengan kadar pencemaran udara mencecah 15 kali ganda lebih tinggi daripada tahap selamat yang ditetapkan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), menurut satu perangkaan Amerika Syarikat (AS).
Pihak berkuasa di ibu negara China itu memberi amaran ‘pencemaran teruk’ berlaku dan menasihatkan sekitar 20 juta warga Beijing supaya berada di dalam rumah.
Indeks kepekatan PM2.5 Beijing yang merujuk kepada jumlah partikel bersaiz kurang daripada 2.5 mikrometer didapati mencecah 356 mikrogram untuk setiap satu meter padu pada pukul 11 pagi kelmarin (waktu tempatan).
Tahap itu adalah yang ter–tinggi dalam kiraan skala tersebut dan dianggap ‘sangat berbahaya’, menurut penyata indeks kualiti udara Kedutaan AS di Beijing.
Kadar pendedahan maksimum harian kepada partikel PM2.5 yang dicadangkan WHO ialah 25 mikrogram bagi satu meter padu.
Partikel halus itu membawa risiko tinggi kepada kesihatan kerana mampu melekat di dalam paru-paru manusia.
Dalam pada itu, ramai pejalan kaki di Beijing memakai topeng muka atau menggunakan sehelai kain untuk menutup hidung dan mulut mereka semalam, tetapi ramai pekerja dan perniagaan berada di luar dan tidak mengendahkan nasihat pihak berkuasa.
“Memang keadaannya begini setiap kali tiba musim sejuk," kata seorang peniaga tepi jalan.- DPA


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2015&dt=1130&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_04.htm#ixzz3svBVjbXX 
Hakcipta terpelihara 

No comments: