Dipercayai seekor sotong betina, haiwan berukuran 10 meter panjang dengan berat 330 kilogram itu ditangkap dengan menggunakan kaedah pukat tunda pada kedalaman hampir 500 meter, lapor portal mirror.co.uk.
Sotong itu terperangkap pada jaring nelayan yang menaiki bot di luar pantai wilayah utara Asturias, beberapa kilometer dari Selat Villaviciosa.
“Haiwan sebesar ini boleh menakutkan sesiapapun termasuk mereka yang sudah biasa menangkap ikan setiap hari dan menghabiskan hayat di laut sepanjang masa,’’ kata seorang daripada krew bot tersebut yang ditanya tentang tangkapan itu.
Sotong gergasi itu kini dibekukan dan diserahkan kepada kumpulan pakar di pertubuhan Kajian dan Perlindungan Spesies Marin di Sepanyol Utara.
Presiden pertubuhan itu menyifatkan sotong berkenaan merupakan satu contoh luar biasa, satu daripada spesies yang pernah dilihat dalam tempoh beberapa tahun lalu.
Makhluk yang tidak mempunyai tulang belakang dan menakutkan itu boleh membesar mencapai saiz sehingga 13 meter panjang bagi sotong betina, manakala sotong jantan boleh mencecah panjang sehingga 10 meter.
Sementara itu, terdapat laporan akan kewujudan sotong berukuran 20 meter panjang yang tersebar dalam kalangan nelayan berpengalaman Sepanyol, namun berita itu tidak dapat disahkan secara saintifik.