Pages

Wednesday, April 8, 2015

Serah surat cerai melalui Facebook



BAIDOO dibenarkan oleh mahkamah menyampaikan dokumen penceraian kepada suaminya hanya melalui perkhidmatan mesej di laman Facebook.


NEW YORK – Sebuah mahkamah di sini membenarkan seorang jururawat ‘menyampaikan’ dokumen penceraiannya hanya melalui laman sosial Facebook.
Tindakan itu dibuat oleh hakim Mahkamah Agung Manhattan, Matthew Cooper selepas jururawat berkenaan, Ellanora Baidoo melalui peguamnya memberitahu bahawa suaminya sukar ditemui selain tidak mempunyai alamat tetap.
“Wanita berusia 26 tahun ini diberi kebenaran menyerahkan surat perceraian kepada defendan, Victor Sena Blood-Dzraku melalui mesej peribadi di akaun Facebook lelaki berkenaan,” ujar Cooper.
Menurutnya, mesej tersebut akan dihantar oleh peguam plaintif kepada defendan seminggu sekali bagi tempoh tiga minggu berturut-turut atau sehingga diakui oleh suaminya itu.
“Saya menganggap perkara ini sebagai satu undang-undang baharu dan cara ini perlu dipandang serius,” kata peguam Baidoo, Andrew Spinnell.
Pasangan yang berasal dari Ghana ini telah berkahwin pada 2009, namun hubungan mereka mula retak apabila Blood-Dzraku memungkiri janji untuk mengadakan upacara perkahwinan secara tradisional mengikut adat mereka. – Agensi


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2015&dt=0408&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_05.htm#ixzz3WfgDis2g 
Hakcipta terpelihara 

No comments: