Pages

Wednesday, April 8, 2015

Pasu bunga RM54 juta

Hong Kong: Seorang taikun sanggup membayar hampir HK$114 juta (RM54 juta) untuk membeli pasu bunga antik yang dilelong di Hong Kong, semalam.
Liu Yiqian, 51, - bekas pemandu teksi yang menjadi ahli perniagaan berjaya - membeli pasu berbentuk segi lapan berusia 800 tahun dari Dinasti Song dalam lelongan yang diadakan Sotheby’s.
Pasu setinggi 20 sentimeter itu antara koleksi yang jarang ditemui yang dibuat khas untuk istana China.
Liu mengalahkan tujuh pembida dalam bidaan melalui telefon, kata ketua seramik dan hasil seni China antarabangsa Sotheby’s, Nicolas Chow.
“Kami amat gembira dengan harga diperoleh. Ia membuktikan permintaan tinggi bagi barangan antik China,” katanya.
Menurutnya, pasu itu akan dipamerkan di Muzium Long milik Liu di Shanghai.
Liu yang juga pengerusi kumpulan pelaburan Sunline kini antara orang terkaya China dan pengumpul barangan seni berharga dari seluruh dunia.
Dia memecah rekod bidaan dunia untuk porselin China pada April tahun lalu apabila membeli cawan dari era Dinasti Ming - dikenali sebagai cawan minuman keras dengan harga AS$36 juta (RM117 juta) dan kemudian menggunakannya untuk minum teh.
November lalu, dia membeli dewangga sutera Tibet berusia 600 tahun dengan harga AS$45 juta (RM163 juta) di Christie’s, Hong Kong - satu lagi rekod dunia bagi karya seni China yang dijual rumah bidaan antarabangsa.
Liu yang turut mempunyai muzium di Shanghai berkata, misinya adalah untuk membawa pulang artifak China ke negara itu.
“Saya dan muzium ini akan terus aktif membida pada masa akan datang apabila melihat hasil seni yang baik,” katanya. - Agensi
Artikel ini disiarkan pada : Rabu, 8 April 2015 @ 7:17 AM


CHOW menunjukkan pasu bunga ‘Guan’ dibeli Liu dengan harga RM54 juta.
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/42239#sthash.oFCBeKgp.dpuf

No comments: