Pages

Friday, September 26, 2014

Lelaki kaku apabila terkejut


Tubuh Andrew Latham akan kaku setiap kali dia terkejut. - AGENSI
LONDON 25 Sept. - Seorang lelaki terpaksa menanggung risiko mengalami kemalangan pada bila-bila masa, selepas dia menghidap penyakit saraf yang menyebabkan otaknya berhenti berfungsi setiap kali terkejut.
Mail Online melaporkan, Andrew Latham, 38, mengidap penyakit yang dikenali sebagai hyperekplexia sejak kecil lagi dan setiap kali dia terkejut badannya akan kaku susulan sistem otaknya gagal berfungsi.
"Setiap kali mendengar bunyi anjing menyalak, orang batuk, bunga api atau apa-apa sahaja bunyi yang boleh mengejutkan saya, badan saya akan kaku tidak bergerak untuk beberapa minit.
"Perkara ini membimbangkan saya untuk memandu di jalan raya, risau terkejut dengan bunyi hon kenderaan," jelasnya.
Sementara itu, ibu kepada Latham iaitu Janice berkata, dia dan suaminya sudah dapat mengagak anak mereka bakal mengalami masalah kesihatan selepas dilahirkan.
"Ketika usia kandungan saya berusia tujuh bulan saya dapat rasa yang anak saya tidak bergerak aktif dan selepas dilahirkan, anak saya sering terkejut setiap kali diletakkan di dalam inkubator," ujarnya, sambil menambah penyakit tersebut mula dikesan ketika Latham berusia 21 tahun.
Seorang pakar saraf dari Hospital Universiti London, Professor Kailash Bhatia berkata, masalah kesihatan yang dialami oleh Latham disebabkan oleh ketiadaan bahan kimia yang diperlukan untuk mengerakkan sistem tekanan di dalam badannya.
"Apabila bahan kimia berkenaan tidak wujud, otak tidak dapat memberi tindak balas yang sewajarnya. Oleh sebab itu, otak pesakit berhenti berfungsi sehingga mengganggu sistem sarafnya," katanya lagi.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140926/lu_10/Lelaki-kaku-apabila-terkejut#ixzz3ENCe1NnG
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments: