Pages

Wednesday, July 9, 2014

Susu lembu buatan manusia dihasilkan


Penyelidik dari Amerika Syarikat berjaya menghasilkan susu lembu buatan manusia yang tidak mempunyai laktosa dan kolesterol. - AGENSI
DUBLIN 8 Julai - Penyelidik dari Amerika Syarikat (AS) menemukan formula yang bakal merevolusikan industri tenusu dunia, apabila berjaya menghasilkan susu lembu buatan manusia yang tidak mempunyai laktosa dan kolesterol.
Mail Online melaporkan, produk yang dikenali sebagai Muufri itu dihasilkan oleh tiga orang jurutera biologi iaitu Ryan Pandya, Perumal Gandhi dan Isha Datar.
Muufri merupakan sebahagian daripada kajian biologi sintetik yang ditaja oleh syarikat pelaburan SOSVentures, di mana proses pembangunan produk berkenaan telah dijalankan di Kolej Univesiti Cork, di sini.
Komponen utama susu tersebut adalah yis yang terhasil melalui gabungan enam molekul protein dan lapan molekul lemak.
Produk terbabit dijangka akan mula dikeluarkan awal tahun depan.
Tujuan utama susu lembu buatan manusia tersebut dibangunkan adalah untuk menghasilkan minuman yang boleh dinikmati oleh 75 peratus penduduk dunia, selain mahu mengurangkan kebergantungan terhadap haiwan dalam penghasilan susu.
"Kami mendapat idea untuk menghasilkan susu ini selepas kecewa melihat situasi industri ternakan di Amerika Selatan yang membangun tanpa kawalan rapi sehingga berlakunya penggurangan kualiti susu dan pencemaran alam.
"Kami melakukan kajian komposisi susu dan terkejut kerana formula untuk menghasilkannya adalah sangat mudah," jelas mereka bertiga, sambil berharap dalam tempoh masa tiga tahun lagi produk terbabit akan dapat dipasarkan.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140709/lu_06/Susu-lembu-buatan-manusia-dihasilkan#ixzz36v487EGW
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments: