SEBUAH pertubuhan di Arab Saudi berhasrat menghidupkan kembali Siqaya, iaitu tradisi lama di mana jemaah, tetamu dan pengunjung Masjidil Haram di Makkah serta Masjid Nabawi di Madinah diberi minuman percuma ketika waktu berbuka.

Tradisi ini biasanya dilakukan pada Ramadan di mana setiap tetamu akan diberi air dari dalam periuk yang diikat di belakang individu yang memberi, dipanggil Saqqa.

Penyelaras dan Pengarah program Siqaya Abdullah Al-Marghani berkata, pihaknya membekalkan air zam zam, air minum sejuk, jus dan kopi kepada pengunjung yang mengunjungi dua masjid suci tersebut.

“Setiap air disimpan dalam bekas yang bersih dan sihat. Kemudian sukarelawan kami akan membawanya di sekitar dua masjid itu dan pengunjung boleh memilih jenis minuman yang disukai,” katanya.

Difahamkan, lebih 100 sukarelawan telah dipilih untuk memberikan perkhidmatan kepada tetamu ALLAH.

Kesemua sukarelawan akan memakai pakaian seragam berwarna hijau dan boleh dilihat dengan mudah di dalam masjid, di pintu masuk mahu pun di tapak perhimpunan.

Pakistan jamu iftar percuma

Selepas mengalami keadaan ekonomi perlahan dan inflasi ke atas barangan asas seperti makanan, pada Ramadan ini penduduk Pakistan mengambil peluang menikmati juadah iftar percuma ditaja badan kebajikan dan golongan hartawan.

Di sekitar kawasan kejiranan berpendapatan rendah di ibu negara itu, juadah percuma iftar disediakan bagi mereka yang sangat memerlukannya.

Penganjur Abdul Razak Bhatti berkata, peniaga tempatan dan orang kaya telah membiayai kerja amal ini sejak lima tahun lalu. Namun, kini ia dijadikan amalan harian sepanjang tahun setiap kali menyambut bulan puasa.

“Biasanya ada seorang bekerja yang perlu beri makan keluarga sehingga 10 orang. Jadi jelas keperluan asas mereka tidak mencukupi selain peningkatan bil elektrik, bil gas asli dan sebagainya menjadikan kehidupan mereka lebih susah,” katanya.

Program makanan percuma di Kano 

Kerajaan Negeri Kano di utara barat Nigeria menyediakan pelbagai makanan bernilai lebih 250 juta Naira (RM5 bilion) untuk membantu mereka yang kurang bernasib baik menerusi Program Makanan Percuma Ramadan.

Program itu dijalankan di seluruh 176 pusat di 8 kawasan kerajaan tempatan negeri metropolitan. Timbalan Gabenor Negeri Dr. Abdullahi Ganduje berkata, lapan jawatankuasa telah ditubuhkan di setiap kerajaan tempatan metropolitan dan kerajaan juga membeli 720,000 beg gandum untuk diagihkan sepanjang program.

“Lima jawatankuasa dengan Imam sebagai pengerusi telah ditubuhkan bagi setiap 176 pusat untuk memantau dan mengelakkan sebarang kejadian tidak diingini berlaku sepanjang pengagihan makanan dilakukan,” katanya.