Pages

Monday, September 10, 2012

Etnik Rohingya enggan pulang




KERATAN Kosmo! 8 Ogos 2012.


KUALA TERENGGANU – Rata-rata pendatang asing tanpa izin (PATI) daripada etnik Rohingya yang ditahan di Depoh Tahanan Ajil di Hulu Terengganu meluahkan rasa bimbang bahawa mereka bakal menempah kematian jika pihak berkuasa menghantar mereka pulang ke Myanmar.
Pengarah Jabatan Imigresen negeri, Azhar Abd. Hamid (gambar kecil) semasa mendedahkan perkara itu berkata, kebanyakan mereka enggan dihantar pulang ke negara asal malah memberitahu ‘pulang bererti mati’.
Katanya, PATI tersebut mendakwa mereka masuk ke negara ini secara haram bukan semata-mata untuk mencari pekerjaan tetapi melarikan diri ekoran krisis keganasan kaum dan agama di negara tersebut.
“Walaupun kasihan dengan nasib mereka, namun mengikut undang-undang negara, mereka tetap perlu dihantar semula ke negara asal selepas semua proses untuk menghantar mereka pulang selesai.
“Tetapi jika bernasib baik, warga Myanmar itu akan diberi status pelarian jika mendapat kelulusan daripada Suruhanjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Bagi Orang Pelarian (UNHCR),” katanya.
Beliau ditemui pada majlis sambutan Aidilfitri jabatan itu di Wisma Persekutuan di sini semalam.

No comments: