Pages

Monday, September 10, 2012

Bom meletup dalam rumah



         
JAKARTA: Seorang suspek militan cedera parah apabila sebutir bom dipercayai dibuat untuk serangan pengganas meletup di sebuah kediaman dekat bandar raya ini, kata polis semalam.

Sekurang-kurangnya tiga lagi penduduk yang tinggal berhampiran cedera bersama dua suspek yang melarikan diri. Skuad elit antikeganasan memburu dua lelaki yang melarikan diri itu selepas satu letupan kuat berlaku malam kelmarin di Depok, bandar di pinggir Jakarta, kata jurucakap polis nasional, Mejar Jeneral Anang Iskandar. Letupan berlaku hanya beberapa hari selepas polis menyerbu satu lagi kediaman di Jakarta, di mana alat membuat bom sama ditemui berhubung dengan kumpulan pengganas yang didakwa merancang untuk membunuh polis dan mengebom Parlimen negara itu.


“Kerajaan menyesali dan mengutuk mereka yang menyebabkan letupan itu,” kata seorang pemimpin tinggi keselamatan, Djoko Suyanto kepada wartawan sambil menambah Presiden Susilo Bambang Yudhoyono telah dimaklumkan mengenainya ketika menghadiri Persidangan Ekonomi Asia Pasifik di Vladivostok, Russia. “Presiden mengerahkan pemburuan terhadap dua suspek yang melarikan diri dari tempat kejadian dan itu yang sedang kami lakukan,” katanya. Ketua Polis Nasional, Jeneral Timur Pradopo berkata, dua suspek itu cedera parah di tangan. Dia memberi amaran kepada orang ramai supaya berjaga-jaga terhadap sesiapa yang mengalami kecederaan seumpamanya. - Jakarta Post

No comments: