Pages

Thursday, August 30, 2012

Saintis temui spesimen serangga tertua di dunia



NEW YORK 29 Ogos - Sekumpulan saintis menemui spesimen serangga paling tua di dunia yang dianggarkan berusia 230 juta tahun.
Penemuan fosil hasil kajian dua penyelidik dari Universiti Padova, Eugenio Ragazzi dan Guido Roghi itu didedahkan oleh kurator Muzium Sejarah Sejarah Alam Semula Jadi Amerika Bahagian Zoologi Invertebrat, David Grimaldi melalui penulisannya yang disiarkan dalam jurnal sains, Proceedings of the National Academy of Sciences.
Menurut Grimaldi, spesimen serangga itu yang merupakan seekor lalat dan dua ekor hama, ditemui dalam skala kecil dengan ukuran dua hingga enam milimeter di Dolomite Alps, timur laut Itali.
Jelasnya, penemuan fosil terbaru berusia kira-kira 230 juta tahun itu lebih tua berbanding fosil lain yang ditemui sebelum ini seperti serangga, labah-labah dan ketam.
Sebelum ini, rekod usia fosil serangga yang ditemui dianggarkan berusia 130 juta tahun.
Grimaldi berkata, dua spesimen baru itu merupakan spesies baru hama yang dinamakan sebagai Triasacarus fedelei dan Ampezzoa triassica.
Tambahnya, fosil berkenaan merupakan yang tertua dalam kumpulan khas, dikenali sebagai Eriophyoidea yang mempunyai kira-kira 3,500 spesies dan kesemua spesies serangga itu makan tumbuhan serta mampu membesar dengan saiz yang tidak normal.
"Anda fikir pada zaman Triassic, anda akan menemui hama yang bersaiz besar, tetapi sebenarnya tidak," katanya. - AGENSI

No comments: