Pages

Thursday, August 23, 2012

Muslim New York warga contoh AS


New York: Polis New York tidak mendapat sebarang petunjuk keganasan atau melancarkan siasatan mengenai komplot ganas selepas enam tahun mengintip penduduk Islam di negeri itu.

Pengintipan itu dilakukan oleh Unit Demografik Jabatan Polis New York membabitkan usaha mencuri dengar perbualan dan mengumpul maklumat mengenai masjid yang ada di ‘Big Apple,’ menurut keterangan mahkamah yang didedahkan kepada umum, lewat Isnin lalu.
Pengintipan itu turut dilakukan ke atas penduduk Islam yang mengubah nama, kumpulan pelajar Islam, menempatkan pemberi maklumat di masjid, mengawasi kandungan khutbah.



Beri amaran awal

Polis berharap, Unit Demografik dapat menjadi pemberi amaran awal keganasan.
Misalnya, jika polis mendapat maklumat kehadiran seorang pengganas dari Afghanistan di sini, mereka akan tahu di mana orang berkenaan menyewa bilik, membeli barangan dapur dan program sukan ditontonnya.

Tetapi, dalam keterangan pada 28 Jun lalu sebagai sebahagian kes hak sivil, Penolong Ketua Polis, Thomas Galati berkata tiada perbualan yang dicuri dengar oleh anggota keselamatan.
“Mengenai apa yang dilakukan anggota Demografik berkenaan, ia tidak pernah membawa kepada sebarang siasatan,” menurut keterangan Galati.

NYPD adalah jabatan polis terbesar di Amerika Syarikat. Datuk Bandarnya, Michael Bloomberg sering merujuk kepada taktik anti keganasan jabatan itu sebagai contoh kepada negeri lain. - AP

No comments: