Pages

Monday, June 4, 2012

Ratusan ribu bantah ketidakadilan sosial, kos sara hidup

Ratusan ribu bantah ketidakadilan sosial, kos sara hidup - Global - Sinar Harian:

Ratusan ribu bantah ketidakadilan sosial, kos sara hidup
Protes di beberapa bandar Israel kelmarin, disertai kebanyakan gerakan kumpulan pemuda negara itu.
TEL AVIV - Israel di bawah pimpinan perdana menteri, Benjamin Netanyahu sejak kebelakangan ini, berhadapan pelbagai protes berikutan dasar pentadbirannya yang tidak disenangi oleh kebanyakan penduduk.

Kelmarin, ratusan ribu penunjuk perasaan sekali lagi melancarkan demonstrasi besar- besaran di tiga bandar utama sebagai protes terhadap ketidakadilan sosial dan kos sara hidup tinggi.

Segelintir daripada mereka turut mengutuk sikap perkauman diamalkan di negara itu, berikutan kemasukan puluhan ribu pendatang warga Afrika ke Israel. Kumpulan demonstrasi terdiri daripada pelbagai gerakan pemuda tersebut nekad berarak menuju ke kediaman Netanyahu, sambil melaungkan slogan 'Kami mahukan keadilan sosial dan bukan belas ihsan'.

Tujuan utama protes pada kali ini adalah untuk menggesa kerajaan memperbaiki perkhidmatan sosial dan kemudahan infrastruktur. Kebanyakan penduduk golongan kelas rendah dan pertengahan juga menuntut kos sara hidup  dikurangkan dan menaikkan bayaran cukai terhadap individu berpendapatan tinggi.

September lalu, kira-kira setengah juta penduduk Israel menggugat pentadbiran Netanyahu dengan mengadakan tunjuk perasaan terbesar dalam sejarah negara itu sebagai bantahan terhadap kos sewa tinggi dan ketidak adilan sosial.

'via Blog this'

No comments: