Pages

Wednesday, June 20, 2012

Lelaki Rohingya dihukum mati

3 didapati bersalah cabul, bunuh wanita Buddha di Rakhine 

YANGON: Mahkamah Myanmar menjatuhkan hukuman mati ke atas dua lelaki kerana merogol dan membunuh seorang wanita Buddha yang menjadi pencetus keganasan kaum menyebabkan lebih 50 terbunuh dalam keganasan balas dendam, lapor media di sini semalam.
Keputusan itu dijatuhkan kelmarin di daerah Kyaukphyu di negeri Rakhine, menurut lapor Myanma Ahlin.
Tiga lelaki Rohingya ditahan selepas seorang wanita Buddha berusia 27 tahun dibunuh 28 Mei lalu. Bagaimanapun, salah seorang daripada tiga defendan menggantung diri dalam bilik penjara. 

Kes wanita berkenaan disusuli kematian 10 penduduk Islam Rohingya pada 3 Jun lalu, yang diheret dengan bus oleh samseng Buddha. 

Serangan mencetuskan keganasan hampir seminggu antara etnik Buddha dan Rohingya, yang dinafikan kerakyatan dan pengiktirafan di Myanmar sebaliknya dianggap sebagai pendatang tanpa izin dari Bangladesh. 

Beribu-ribu rumah dibakar dan ketegangan itu meningkatkan diskriminasi dan kebencian teruk terhadap etnik Rohingya dan menguji program pembaharuan kerajaan, yang dilantik selepas hampir setengah abad diperintah tentera. 
Beberapa pemimpin sivil termasuk pelawak terkenal, Zarnagar, meluahkan kebimbangan rakyat menggunakan kebebasan yang baru ditemui itu untuk menghasut kebencian kaum, terutama menerusi media sosial. 

Kerajaan berikrar akan membawa mereka yang bertanggungjawab ke muka pengadilan Sabtu lalu, Menteri Hal Ehwal Sempadan, Leftenan Jeneral Thein Htay mengisytiharkan sedia bertindak ke atas mereka yang tidak menghormati undang-undang. 

Hukuman mati tidak dijalankan di Myanmar sejak 1988. – AFP

No comments: